Chránit, informovat a svádět – obalová technika a obalový design
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26420%2F24%3APU155431" target="_blank" >RIV/00216305:26420/24:PU155431 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.reflex.cz/clanek/kultura/126979/preziti-a-orientace-krasna-publikace-identita-vypravuje-pribeh-ceskeho-grafickeho-designu.html" target="_blank" >https://www.reflex.cz/clanek/kultura/126979/preziti-a-orientace-krasna-publikace-identita-vypravuje-pribeh-ceskeho-grafickeho-designu.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Chránit, informovat a svádět – obalová technika a obalový design
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek do kolektivní monografie Identita. Příběh českého grafického designu, kterou vydalo nakladatelství Paseka. Rozvoj spotřební kultury moderní doby přinášel nové distribuční a prodejní metody, vyžadující především kvalitnější a hygieničtější konstrukční řešení obalů i jejich atraktivnější vzhled. Ve snaze výrobců prosadit v konkurenčním prostředí vlastní zboží hrál proto stále významnější roli obalový design. Texty i grafika poskytovaly množství důležitých informací a zároveň apelovaly na potřeby i touhy konzumentů a sváděly je ke spontánnímu nákupnímu rozhodování. Obaly se v rukou designérů proměňovaly v působivé obrazy, které v masovém měřítku ovlivňovaly stravovací návyky i způsoby trávení volného času a utvářely představy o kvalitě života. Komerční využití obalů po druhé světové válce výrazně zasáhl program socializace průmyslu a obchodu. Centrálně plánované hospodářství narušilo vazby mezi technickými, ekonomickými a reklamními aspekty balení spotřebního zboží a československá obalová technika i design se vyvíjely odlišným způsobem, než tomu bylo na Západě.
Název v anglickém jazyce
Protect, inform and seduce – packaging technology and design
Popis výsledku anglicky
Contribution to the collective monograph Identity. The Story of Czech Graphic Design, published by the Paseka publishing house. The development of modern consumer culture brought new distribution and sales methods, requiring primarily higher-quality and more hygienic packaging design solutions and their more attractive appearance. In the efforts of manufacturers to promote their own goods in a competitive environment, packaging design therefore played an increasingly important role. Texts and graphics provided a lot of important information and at the same time appealed to the needs and desires of consumers and tempted them to make spontaneous purchasing decisions. In the hands of designers, packaging was transformed into impressive images that influenced eating habits and ways of spending free time on a mass scale and shaped ideas about the quality of life. The commercial use of packaging after World War II was significantly affected by the program of socialization of industry and trade. The centrally planned economy disrupted the links between the technical, economic, and advertising aspects of consumer goods packaging, and Czechoslovak packaging technology and design developed differently than in the West.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Identita - Příběh českého grafického designu
ISBN
978-80-7637-527-7
Počet stran výsledku
520
Strana od-do
94-109
Počet stran knihy
520
Název nakladatele
Nakladatelství Paseka
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—