Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prototyp testovacího prostředí simulátoru leteckého motoru a palubních přístrojů TPR_SIM

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00532304%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00532304:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.unis.cz" target="_blank" >http://www.unis.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prototyp testovacího prostředí simulátoru leteckého motoru a palubních přístrojů TPR_SIM

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Testovací prostředí bylo navrženo s ohledem na ověření ECU2 a to jak v jednokanálové konfiguraci, tak v provedení vícekanálovém. Toto komplexní testovací prostředí je primárně určeno k ověření jednotlivých funkcí v různých krocích vývoje. Testovací prostředí musí umožnovat plně otestovat řídicí systém před zkouškami na reálném motoru. Dále musí tento řídicí systém umožnit verifikaci všech funkcí řídicího systému, které nelze kvůli hazardním stavům na reálném motoru provádět např. přetočení turbíny, vysoká úroveň vibrací atd. Testovací prostředí TES1 tedy slouží k real-time HIL testování ŘJ během vývoje. TES1 obsahuje model řízeného motoru, který lze parametricky měnit, a také další systémy z paluby letounu. Umožňuje kontinuální přenastavování parametrů a adekvátně reaguje na chování jednotky například během startu, za letu atp.. Zároveň je schopno testovat i mimo povolené rozsahy parametrů jednotky a ověřovat tak robustnost zařízení řídicích a monitorovacích algoritmů. Testy jsou prováděny na úrovni celého systému na zkompletované nebo polozkompletované jednotce (nikoliv tedy na úrovni desek a měřících bodů). TES1 je určeno pro provádění zákaznické validace.

  • Název v anglickém jazyce

    Prototype test environment of the aircraft engine simulator and on-board instrumentation simulator-TPR-SIM

  • Popis výsledku anglicky

    The test environment was designed with ECU2 verification in mind, both in a single-channel configuration and in a multi-channel design. This complex test environment is primarily designed to verify individual functions at different development steps. The test environment has to be able to fully test the control system before testing on a real engine. Furthermore, this control system has to be allow verification of all control system functions that cannot be performed on a real engine due to hazardous conditions, e.g. turbine over-rotation, high vibration levels, etc. The TES1 test environment is therefore used for real-time HIL testing of the control unit during development. TES1 contains a model of the controlled engine that can be parametrically changed, as well as other systems from on-board the aircraft. It allows continuous parameter reconfiguration and reacts adequately to the behaviour of the unit, for example during take-off, in flight, etc... It is also able to test outside the allowed parameter ranges of the unit to verify the robustness of the control and monitoring algorithms. Tests are performed at the level of the whole system on a complete or semi-complete unit (not at the level of boards and measuring points). TES1 is designed to perform customer validation.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG20_321%2F0024513" target="_blank" >EG20_321/0024513: Vývoj moderních řídicích systémů leteckých motorů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TES1 (TPR_SIM)

  • Číselná identifikace

    TES1 (TPR_SIM)

  • Technické parametry

    Mech.parametry TES1 Hodnota jednotka Rack nVent Novastar 38U/800D Velikost (délkaxšířkaxvýška) 800 x 553 x 1900 mm Hmotnost 125kg Elektrické parametry Napájecí napětí testeru 230 VAC Výstup.napětí 4x 0 ÷ 40 V Výstup.proud 4x 0 ÷10 A Funkční parametry Otáčky vrtule - NVV 46 ÷ 617 Hz Otáčky volné turbíny - NSTMKRV 12 ÷ 617 Hz Otáčky volné turbíny - NSTAZST 186 ÷ 6334 Hz Otáčky plynového generátoru - NGG 58 ÷ 2434 Hz Otáčky plynového generátoru - NGGMKRV 58 ÷ 2434 Hz Tlak oleje v reduktoru (točivý moment) – PIKM 0 ÷ 124 mV Teplota volné turbíny - TSTTOT -8 ÷ 60 mV Atmosférická teplota - TVCHTOT 36 ÷ 120 Ω Snímač polohy dávkovače paliva – ALPHADEG 2400 Hz Úhlová poloha páky - ALPHARD 2000 Hz Teplota vstupního oleje motoru - TMVCH 36 ÷ 120 Ω Vstupní tlak oleje v motoru - PMVCH -11 ÷ 184 mV Vstupní tlak v tryskách - PTF - 8,2 ÷ 137 mV Monitorování a regenerace znečištění 5 ÷ 5700 Ω oleje - přední – RTSSRED 100 W Monitorování a regenerace znečištění 5 ÷ 5700 Ω oleje - zadní - RTSSOPT 100 W Snímač vibrací předního ložiska - VPP 0 ÷ 200 g Snímač vibrací zadního ložiska - VZP 0 ÷ 200 g Digitální vstupy/výstupy 20 ks Analogové výstupy 10 ks Typ komunikace ARINC 429 2x OUT, 1x IN CAN,ETHERNET 1x

  • Ekonomické parametry

    • zkrácení doby vývoje o 30 % díky modulární architektuře, ke které je alokována vývojová dokumentace, • rychlejší uvedení inovovaných výrobků na trh díky převzetí jednotlivých ověřených modulů a technologických částí, • ověřené nové technologie, které lze uplatnit v celém portfoliu řídicích systémů řešitele, a to napříč aplikační oblastí, • dosaženo rozšíření produktové řady řešitele v oblasti řídicích systémů určených pro kritické aplikace, • dosaženo zvýšení spolehlivosti, životnosti a robustnosti návrhu, • rozšíření VaV kapacit řešitele o 2 nové pracovní pozice pro absolventy a 2 pracovní pozice pro studenty, • díky rozšíření produktového portfolia a realizaci dalších produktů založených na výsledcích tohoto VaV projektu, které začnou v roce 2025 přecházet do sériové výroby, lze předpokládat navýšení výrobních kapacit o 4 pracovní pozice, které se budou podílet na výrobě, servisu a zákaznické podpoře.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00532304

  • Název vlastníka

    UNIS, a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    www.unis.cz