Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Is the Financial Literacy Affected by the Field of Study? (a Comparison of Specialised Secondary Schools)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F19%3A%230000580" target="_blank" >RIV/04274644:_____/19:#0000580 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://msed.vse.cz/msed_2019/article/50-Kubickova-Dana-paper.pdf" target="_blank" >https://msed.vse.cz/msed_2019/article/50-Kubickova-Dana-paper.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18267/pr.2019.los.186.84" target="_blank" >10.18267/pr.2019.los.186.84</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Is the Financial Literacy Affected by the Field of Study? (a Comparison of Specialised Secondary Schools)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The transition to a market economy system, changes in the life style, the impact of new technologies, strengthening marketing efforts of financial intermediaries, place an increasing pressure on the ability to make correct financial judgements and the decisions generally referred to as "financial literacy". However, the content of this term is not defined precisely, many research studies analysed this phenomena and confirmed relatively low levels both in adults and in the young generation and its dependence on many factors. The aim of our study is to find out if the level of financial literacy is affected by the studied field. We used a questionnaire-based research methodology. We asked about the solution of three model financial situations to compare two student groups. One group included students of a business academy and the second group included students of a secondary grammar school. Our results confirmed the slightly higher level of financial literacy of the students of the grammar school. The differences between these two groups of students did not confirm the impact of the field of study but turned our attention to other influencing factors.

  • Název v anglickém jazyce

    Is the Financial Literacy Affected by the Field of Study? (a Comparison of Specialised Secondary Schools)

  • Popis výsledku anglicky

    The transition to a market economy system, changes in the life style, the impact of new technologies, strengthening marketing efforts of financial intermediaries, place an increasing pressure on the ability to make correct financial judgements and the decisions generally referred to as "financial literacy". However, the content of this term is not defined precisely, many research studies analysed this phenomena and confirmed relatively low levels both in adults and in the young generation and its dependence on many factors. The aim of our study is to find out if the level of financial literacy is affected by the studied field. We used a questionnaire-based research methodology. We asked about the solution of three model financial situations to compare two student groups. One group included students of a business academy and the second group included students of a secondary grammar school. Our results confirmed the slightly higher level of financial literacy of the students of the grammar school. The differences between these two groups of students did not confirm the impact of the field of study but turned our attention to other influencing factors.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    The 13th International Days of Statistics and Economics

  • ISBN

    9788087990148

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    845-854

  • Název nakladatele

    Libuše Macáková, Melandrium, 2019

  • Místo vydání

    Slaný

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000589182000085