Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Funkční vzorek optický senzor

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F13691872%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/13691872:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Funkční vzorek optický senzor

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výsledkem je zařízení umožňující monitorování deformace kolejnice vlivem průjezdu nápravy kolejového vozidla. Základem je těleso, které se upevňuje ke kolejnici pomocí šroubů. K tomuto tělesu se připevňuje lišta, jejíž součástí je optické vlákno s FBG (Fiber Bragg Grating) mřížkami. Namáhání způsobené průjezdem nápravy se přenáší přes těleso na lištu s optickým vláknem, které je tímto namáháním natahováno. FBG mřížky v optickém vláknu tímto mění své vlastnosti, které jsou monitorovány opticko-elektronickou jednotkou.

  • Název v anglickém jazyce

    Optical sensor

  • Popis výsledku anglicky

    The result is a device enabling monitoring of the deformation of the rail due to the passage of the axle of the rail vehicle. The basis is a body that is attached to the rail with screws. A lath is crewed to this body. the lath includes an optical fiber with FBG (Fiber Bragg Grating). The stress caused by the passage of the axle is carried via the body to the fiber optic lath, which is stretched by this stress. The FBG gratings in the optical fiber thus change their properties, which are monitored by the optical-electronic unit.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10306 - Optics (including laser optics and quantum optics)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH04010216" target="_blank" >TH04010216: Fotonický systém pro detekci a monitorování kolejových vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    ARTOS_FV_V4

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    FBG mřížka je periodická struktura s odlišným indexem lomu zapsána v jádru optického vlákna. Díky této periodické struktuře je část světla procházející optickým vláknem odrážena zpět, zbývající světlo prochází dále. To, jaká část spektra se odrazí, je ovlivněno periodickou strukturou. Periodická struktura zapsaná v optickém vláknu se mění vlivem mechanického namáhání a teploty. Optický senzor je tvořen tělesem a lištou. Lišta je spojena s tělesem a obsahuje tři vhodně umístěné FBG mřížky. Levá senzorická FBG mřížka je umístěna v liště tak, aby přenos mechanického napětí byl co největší. Totéž platí o pravé senzorické FBG mřížce. FBG mřížky jsou k liště připevněny pomocí epoxidového lepidla. Mezi koncem optického vlákna a pravou senzorickou FBG mřížkou se nachází referenční FBG mřížka, která není ovlivněna mechanickým namáháním. Jejím úkolem je kompenzovat vliv teploty. Jak je popsáno výše, FBG mřížky jsou rovněž citlivé na teplotu. Vlivem teploty se mění vlnová délka odráženého světla. Podle znalosti průběhu z referenční FBG mřížky lze dynamicky nastavovat rozhodovací úroveň pro vyhodnocení průjezdu nápravy v opticko-elektronické jednotce.

  • Ekonomické parametry

    Optický senzor spolu s opticko-elektronickou jednotkou, jejímž základem je širokospektrální světelný zdroj SLED a CCD detektor, vytváří senzorický systém pro monitorování kolejového provozu. Takovýto detektor odstraňuje nedostatky současně používaných detektorů na bázi indukčních smyček a žádný takový podobný systém zatím není komerčně dostupný. Proto je zde velký tržní potenciál.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    13691872

  • Název vlastníka

    C_MODUL, s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem