Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prototyp optického senzoru

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F13691872%3A_____%2F21%3AN0000006" target="_blank" >RIV/13691872:_____/21:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/25251929:_____/23:N0000001

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prototyp optického senzoru

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výsledkem je prototyp optického senzoru umožňující monitorování deformace kolejnice vlivem průjezdu nápravy kolejového vozidla. Základem je těleso senzoru, které se upevňuje ke kolejnici pomocí šroubů. K tomuto tělesu se připevňují lišty senzoru, jejíchž součástí je optické vlákno s FBG (Fiber Bragg Grating) mřížkami. Průhyb způsobený průjezdem nápravy se přenáší přes těleso senzoru na lišty s optickým vláknem, které je tímto namáháním natahováno. FBG mřížky v optickém vláknu tímto mění své vlastnosti, které jsou monitorovány opticko-elektronickou jednotkou.

  • Název v anglickém jazyce

    Optical Sensor Prototype

  • Popis výsledku anglicky

    The result is a prototype of optical sensor that allows monitoring of rail deformation due to the passing of axle of the rail vehicle. The basis is the sensor body, which is attached to the rail with screws. Sensor laths are attached to this body. Sensor laths include an optical fiber with Fiber Bragg Grating (FBG). The deformation caused by the passing of the axle is transmitted via the sensor body to the laths with optical fiber, which are stretched by this stress. The FBG in the optical fiber thus change their properties, which are monitored by the optical-electronic unit.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    ARTOS_Prototyp_V2

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    FBG mřížka je periodická struktura s odlišným indexem lomu zapsána v jádru optického vlákna. Díky této periodické struktuře je část světla procházející optickým vláknem odrážena zpět, zbývající světlo prochází dále. To, jaká část spektra se odrazí, je ovlivněno periodickou strukturou. Periodická struktura zapsaná v optickém vláknu se mění vlivem mechanického namáhání a teploty. Optický senzor je tvořen tělesem a lištami senzoru. Lišty senzoru jsou spojeny s tělesem senzoru pomocí šroubků. Lišty senzorů mají v sobě zalepeny FBG mřížky, dvě senzorické mřížky a jednu referenční mřížku. Mezi koncem optického vlákna a pravou senzorickou FBG mřížkou se nachází referenční FBG mřížka, která není ovlivněna mechanickým namáháním. Jejím úkolem je kompenzovat vliv teploty. Jak je popsáno výše, FBG mřížky jsou rovněž citlivé na teplotu. Vlivem teploty se mění vlnová délka odráženého světla. Podle znalosti průběhu z referenční FBG mřížky lze dynamicky nastavovat rozhodovací úroveň pro vyhodnocení průjezdu nápravy v opticko-elektronické jednotce.

  • Ekonomické parametry

    Optický senzor spolu s opticko-elektronickou jednotkou, jejímž základem je širokospektrální světelný zdroj SLED a CCD detektor, vytváří senzorický systém pro monitorování kolejového provozu. Takovýto detektor odstraňuje nedostatky současně používaných detektorů na bázi indukčních smyček. Žádný takový podobný systém zatím není komerčně dostupný, proto je zde velký tržní potenciál.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    13691872

  • Název vlastníka

    C-MODUL, s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem