Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F13691872%3A_____%2F21%3AN0000002" target="_blank" >RIV/13691872:_____/21:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podstatou technického řešení optovláknového detektoru náprav kolejových vozidel je optické vlákno s implementovanými FBG mřížkami uchycené ke kolejnici vhodným způsobem. Základem jsou dvě senzorické FBG mřížky zapsané v jádru optického vlákna a vystavené mechanickému namáhání (průjezd nápravy kolejového vozidla). Vlivem mechanického namáhání je prodloužena délka optického vlákna s FBG mřížkami, což se projeví spektrální změnou odráženého světla. Součástí optovláknového detektoru náprav kolejových vozidel je třetí, referenční FBG mřížka. Tato referenční mřížka není mechanicky namáhána průjezdem náprav, jejím úkolem je monitorovat teplotu, jež ovlivňuje všechny tři FBG mřížky a sloužit tak jako kompenzátor vlivu teploty. Tato referenční FBG mřížka je umístěna mezi senzorickými mřížkami a slouží k nastavení úrovně pro detekci náprav při zpracování signálu vyhodnocovací jednotkou. Všechny FBG mřížky mají kontakt s detektorem. Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel má další funkce. Při implementaci dvou senzorických FBG mřížek je možno stanovit směr jízdy vozidla a díky znalosti rozteče senzorických mřížek lze stanovit jeho rychlost. Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel se skládá ze dvou základních částí. Upínací těleso detektoru je připevněno pomocí šroubů ke kolejnici. Jeho tvar a způsob přichycení umožňují přenos mechanického namáhání na lištu senzoru, která je osazena FBG mřížkami. Optické vlákno s FBG mřížkami je vhodným způsobem přichyceno k liště. Lišta senzoru je odnímatelná od upínacího tělesa senzoru. Lišta senzoru zároveň chrání optické vlákno před mechanickým poškozením a povětrnostními vlivy.

  • Název v anglickém jazyce

    Fibre-Optic Axle Detector of Rail Vehicles

  • Popis výsledku anglicky

    The basis of the technical solution of the Fibre-Optic Axle Detector of Rail Vehicles is an optical fiber with implemented Fibre Bragg Gratings (FBG) mounted to the rail in a manner. The basis is two sensorical FBGs written in the core of the optical fibre which is exposed to mechanical stress (passage of the axle of rail vehicles). Due to mechanical stress, the length of the optical fibre with FBG is extended, which causes a spectral change of the reflected light. The Fibre-Optic Axle Detector of Rail Vehicles includes a third, reference FBG. This reference FBG is not mechanically stressed through axle, it serves as a compensator for the effect of temperature. This reference FBG is located between the sensorical FBGs and serves to set the level for axle detection during signal processing by the evaluation unit. All FBG have contact with the detector. Fibre-Optic Axle Detector of Rail Vehicles has other functions. When implementing two sensorical FBGs, it is possible to determine the direction of vehicles and thanks to the knowledge of the spacing of the sensorical FBGs, its speed can be determined.

Klasifikace

  • Druh

    F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH04010216" target="_blank" >TH04010216: Fotonický systém pro detekci a monitorování kolejových vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo patentu nebo vzoru

    35325

  • Vydavatel

    CZ001 -

  • Název vydavatele

    Industrial Property Office

  • Místo vydání

    Prague

  • Stát vydání

    CZ - Česká republika

  • Datum přijetí

  • Název vlastníka

    C-MODUL, s.r.o.

  • Způsob využití

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem