prototyp systému řízení letu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24194204%3A_____%2F19%3AN0000010" target="_blank" >RIV/24194204:_____/19:N0000010 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
prototyp systému řízení letu
Popis výsledku v původním jazyce
Řízení letounu je založeno na mechanickém primárním řízení (příčné, podélné, směrové) a hydraulicky poháněném sekundárním řízení (vztlakové klapky, aerodynamické brzdy). Trasy řízení jsou s přenosem sil přes táhla a páky instalované ve skořepině letounu. Příčné řízení je navíc vybaveno paralelně vloženým elektromechanickým posilovačem. Příčné a podélné vyvážení je s elektromechanickými pohony plošek.
Název v anglickém jazyce
flight control system prototype
Popis výsledku anglicky
The primary control surfaces (ailerons, rudder and elevator) are manually operated from the front and rear cockpit by conventional central control stick and pedal system. The ailerons hydraulically assisted by parallel servo unit. Aileron control forces are generated by spring loaded artificial feel unit. In case of loss of hydraulic power or servo malfunction, the aileron surfaces are operated fully manually.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG15_018%2F0004858" target="_blank" >EG15_018/0004858: Pokročilé palubní systémy letounu nové generace L-39NG</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
prototyp L-39NG výrobního čísla 16 7001
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Systém řízení letounu: a) Primární řídící plochy (křidélka, směrové a výškové kormidlo) jsou mechanicky ovládány z obou pilotních prostorů pomocí klasického systému centrálně umístěné řídící páky a nožních pedálů. Řídící plochy jsou hmotově vyváženy. V příčném a podélném řízení jsou použity vyvažovací plošky. Ve směrovém řízení jsou použity jen odlehčovací plošky. b) V systému příčného řízení (řízení křidélek) je v trupu za pilotní kabinou, paralelně k mechanickému systému, instalován i centrální elektrický posilovač RCA, který zajišťuje snížení ovládacích sil na řídící páce v oblastech vysokých rychlostí letu. V oblastech nižších rychlostí posilovač zajišťuje definovaný průběh sil na řídící páce v závislosti na velikosti její výchylky. Pro případ vlastní poruchy je posilovač vybaven elektromagnetickou spojkou, která posilovač mechanicky odpojí od zbytku systému a umožní tak bezpečný návrat letounu na letiště, jen s použitím mechanického (ručního) ovládání křidélek, při omezení maximální rychlosti letu. c) Výškové kormidlo a křidélka jsou nezávisle na sobě elektricky vyvažitelná. Polohy vyvážení jsou zobrazeny na MFD v obou pilotních prostorech. V systému křidélek je vyvažovací ploška umístěna jen v levém křidélku, zatímco v pravém křidélku je umístěna jen ploška odlhehčovací. Výškové kormidlo není vybaveno odlehčovací ploškou. d) Hydraulicky poháněné dvouštěrbinové vztlakové klapky jsou elektricky ovládané. Vztlakové klapky se vysouvají do vzletové polohy (25°) a do přistávací polohy (44°). Klapky se automaticky zasouvají do vzletové nebo letové polohy, jakmile je dosažena příslušná hodnota omezení rychlosti letu s vysunutými klapkami v přistávací nebo vzletové poloze. e) Nouzové ovládání vztlakových klapek je aktivováno pákou nouzového vysunutí vztlakových klapek umístěnou v obou pilotních prostorech. Zdrojem tlakové kapaliny při nouzovém ovládání je nouzový hydraulický akumulátor. f) Aerodynamické brzdy, které jsou umístěné na spodní straně trupu jsou poháněny hydraulickým válcem a elektricky řízeny prostřednictvím přepínače na páce ovládání motoru. Brzdící štíty se automaticky vysouvají, jakmile je dosaženo rychlosti M 0,79 +0,1/-0,2.
Ekonomické parametry
Přínosy projektu: - zvýšení konkurenceschopnosti ČR na mezinárodních trzích - zvýšení konkurenceschopnosti AVA - zajištění udržitelnosti leteckého průmyslu v ČR
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
24194204
Název vlastníka
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—