Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

prototyp systému řízení letu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24194204%3A_____%2F19%3AN0000010" target="_blank" >RIV/24194204:_____/19:N0000010 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    prototyp systému řízení letu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Řízení letounu je založeno na mechanickém primárním řízení (příčné, podélné, směrové) a hydraulicky poháněném sekundárním řízení (vztlakové klapky, aerodynamické brzdy). Trasy řízení jsou s přenosem sil přes táhla a páky instalované ve skořepině letounu. Příčné řízení je navíc vybaveno paralelně vloženým elektromechanickým posilovačem. Příčné a podélné vyvážení je s elektromechanickými pohony plošek.

  • Název v anglickém jazyce

    flight control system prototype

  • Popis výsledku anglicky

    The primary control surfaces (ailerons, rudder and elevator) are manually operated from the front and rear cockpit by conventional central control stick and pedal system. The ailerons hydraulically assisted by parallel servo unit. Aileron control forces are generated by spring loaded artificial feel unit. In case of loss of hydraulic power or servo malfunction, the aileron surfaces are operated fully manually.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG15_018%2F0004858" target="_blank" >EG15_018/0004858: Pokročilé palubní systémy letounu nové generace L-39NG</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    prototyp L-39NG výrobního čísla 16 7001

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Systém řízení letounu: a) Primární řídící plochy (křidélka, směrové a výškové kormidlo) jsou mechanicky ovládány z obou pilotních prostorů pomocí klasického systému centrálně umístěné řídící páky a nožních pedálů. Řídící plochy jsou hmotově vyváženy. V příčném a podélném řízení jsou použity vyvažovací plošky. Ve směrovém řízení jsou použity jen odlehčovací plošky. b) V systému příčného řízení (řízení křidélek) je v trupu za pilotní kabinou, paralelně k mechanickému systému, instalován i centrální elektrický posilovač RCA, který zajišťuje snížení ovládacích sil na řídící páce v oblastech vysokých rychlostí letu. V oblastech nižších rychlostí posilovač zajišťuje definovaný průběh sil na řídící páce v závislosti na velikosti její výchylky. Pro případ vlastní poruchy je posilovač vybaven elektromagnetickou spojkou, která posilovač mechanicky odpojí od zbytku systému a umožní tak bezpečný návrat letounu na letiště, jen s použitím mechanického (ručního) ovládání křidélek, při omezení maximální rychlosti letu. c) Výškové kormidlo a křidélka jsou nezávisle na sobě elektricky vyvažitelná. Polohy vyvážení jsou zobrazeny na MFD v obou pilotních prostorech. V systému křidélek je vyvažovací ploška umístěna jen v levém křidélku, zatímco v pravém křidélku je umístěna jen ploška odlhehčovací. Výškové kormidlo není vybaveno odlehčovací ploškou. d) Hydraulicky poháněné dvouštěrbinové vztlakové klapky jsou elektricky ovládané. Vztlakové klapky se vysouvají do vzletové polohy (25°) a do přistávací polohy (44°). Klapky se automaticky zasouvají do vzletové nebo letové polohy, jakmile je dosažena příslušná hodnota omezení rychlosti letu s vysunutými klapkami v přistávací nebo vzletové poloze. e) Nouzové ovládání vztlakových klapek je aktivováno pákou nouzového vysunutí vztlakových klapek umístěnou v obou pilotních prostorech. Zdrojem tlakové kapaliny při nouzovém ovládání je nouzový hydraulický akumulátor. f) Aerodynamické brzdy, které jsou umístěné na spodní straně trupu jsou poháněny hydraulickým válcem a elektricky řízeny prostřednictvím přepínače na páce ovládání motoru. Brzdící štíty se automaticky vysouvají, jakmile je dosaženo rychlosti M 0,79 +0,1/-0,2.

  • Ekonomické parametry

    Přínosy projektu: - zvýšení konkurenceschopnosti ČR na mezinárodních trzích - zvýšení konkurenceschopnosti AVA - zajištění udržitelnosti leteckého průmyslu v ČR

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    24194204

  • Název vlastníka

    AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem