Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika uplatnění technologií RailTopoModel, railML v.3 a IFC Rail ve vazbě na postupy projektování staveb metodou BIM v rámci rezortu dopravy a její důvodová zpráva

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25312936%3A_____%2F21%3AN0000005" target="_blank" >RIV/25312936:_____/21:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika uplatnění technologií RailTopoModel, railML v.3 a IFC Rail ve vazbě na postupy projektování staveb metodou BIM v rámci rezortu dopravy a její důvodová zpráva

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této metodiky je překlad základních nadnárodních metodických dokumentů, vč. vytvoření výkladového slovníku hlavních použitých pojmů a návazně zobecnění hlavních principů v nich uvedených metod prostorového popisu železniční sítě v celostátní úrovni (rezortu MD). Těmito dokumenty jsou: 1. směrnice UIC IRS 30100 označená jako RailTopoModel (RTM). Tato metodika definuje pomocí jazyka UML abstraktní třídy použitelné při datovém modelování prostorového popisu drah vhodném pro různé typy koncových úloh počínaje prostředím provozování drah a konče řízením drážní dopravy. 2. principy RTM realizované konsorciem RailML s využitím značkovacího jazyka railML při jejich použití v podnikovém i celostátním měřítku v ČR při: a) provozování železniční dopravy, b) zajišťování provozuschopnosti drah. Jejich metodické zaměření lze přitom chápat jak v užším smyslu při použití pro úlohy řešené a realizované v organizacích provozujících železniční dráhy a drážní dopravu a náležejících převážně pod kompetenci rezortu dopravy, tak v širším pohledu v aplikaci i na příbuzné úlohy různých orgánů veřejné a státní správy jako celku, případně i dráhy neželezniční (např. pro metodiku popisu železnic nebo tramvají v rámci Digitální technické mapy). 3. principy RTM realizované konsorciem buildingSmartInternational Ltd. (bSI) v SW nástrojích realizujících normu IFC Rail v prostředí IT podpory stavebních projektů výstavby železnic realizovaných metodou BIM. K této úpravě postupu prací, která nebyla obsažena v zadání projektu, došlo až v průběhu jeho řešení po dohodě s externími garanty projektu, mj. i na základě pozastavení dříve předpokládaného použití jazyka railML i pro účely BIM ze strany konsorcia RailML. Přesto ale metodika připomíná základní principy popisu stavebních konstrukcí obsažené ve versi 3.1. a zkušenosti získané pracemi na use case „Geometrie koleje“ (TRGE). V tomto pohledu není metodika railML chápána jen jako nástroj pro vytváření jakýchkoli rozhraní, ale jako celistvý datový model sítě použitelný pro širokou třídu dopravně orientovaných úloh počínaje prostorovým popisem železniční sítě, přes zpracování Prohlášení o dráze (use case NEST) a konče informačními systémy pro cestující v drážních vozidlech. V tomto pojetí se konsorcium RailML snaží o to, aby se RTM stal součástí dokumentací ISO s určením pro popis železnic, využitelných i v centralizovaných projektech EU organizovaných agenturami ERA a RNE. Metodika zahrnuje kromě zásad popisu sítě i návrhy postupů jejich uplatnění v praxi, počínaje aspekty IT, přes rozšíření okruhů vzdělávání relevantních specialistů a konče návrhy rozšíření odborné terminologie do oblastí datového modelování úprav aktuálně tyto oblasti nepokrývající drážní legislativy. V přílohách jsou podrobněji komentovány principy úrovňového zobrazování sítě. Je uveden výběr obsahu kvalitativních datových domén funkčního popisu sítě ve verzích railML 3.1 beta1 a 3.2 a jsou prezentovány podklady k use case NEST a integraci stavebně-technického a dopravně-provozního popisu ucelených částí sítě v IS SŽ jako první aplikace, připravované pro využití railML ve vztahu k širší odborné veřejnosti. K vlastní metodice je přiložena důvodová zpráva, obsahující informace o širších souvislostech zaváděné metodiky a podrobnější zdůvodnění metodikou předkládaných návrhů na opatření. Dokument je publikovaný na: 1. MD v interní spisové službě GINIS: MD-634/2021-710/21 a na webových stránkách MD (https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky), 2. SŽ na specializovaném adresáři intranetu „Technicky_popis_infrastruktury10_RailML_TAČR_TL02000312“ 3. na portálu řešitele KPM CONSULT

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology of RailTopoModel, railML v.3 and IFC Rail technologies application in relation to BIM construction design procedures within the Transport Department and its explanatory report

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this methodology is the translation of basic transnational methodological documents, including the creation of an explanatory dictionary of the main terms used and the subsequent generalization of the main principles of the methods of spatial description of the railway network at the national level (Ministry of Transport - MT). These documents are: 1. UIC Directive IRS 30100 designated as RailTopoModel (RTM). This methodology defines abstract classes using the UML language that can be used in data modeling of the spatial description of railways suitable for various types of end tasks beginning from the environment of railway operation and ending in rail transport management. 2. RTM principles implemented by the RailML consortium using the railML markup language in their use on a corporate and national scale in the Czech Republic in: a) the operation and management of railway transport, b) the operability of the railroads ensuring. Their methodological focus can be understood both in a narrower sense when used for tasks solved and implemented in organizations of Infrastructure managers and transport operators and belonging mainly to the competence of the Transport Department, and in a broader view in the application and related tasks of various public and state administration bodies as a whole, or even non-railway railroads (e.g. for the methodology of describing railways or tramways within the Digital Technical Map). 3. RTM principles implemented by the consortium buildingSmartInternational Ltd. (bSI) in SW tools implementing the IFC Rail standard in the IT environment of support for railway construction projects implemented by the BIM method. This modification of the work progress, which was not included in the project assignment, occurred as far as during the solution in agreement with the external guarantors of the project on the basis of the suspension of the previously anticipated use of railML for BIM purposes from the side of RailML consortium. Nevertheless, the methodology recalls the basic principles of the description of building structures contained in version 3.1 and the experience gained from the work on the use case "Track Geometry" (TRGE). In this view, the railML methodology is not understood as a tool for creating any interfaces only, but as a comprehensive data model of the railway network applicable to a wide class of traffic-oriented tasks, starting with the spatial description of the railway network, through the elaboration of the Network Statement (use case NEST) and ending with information systems for passengers in railway vehicles. In this concept, the RailML consortium aims to make RTM part of the ISO documentation with a purpose for describing the railways, usable even in centralized EU projects organized by ERA and RNE agencies. In addition to the principles of the network description, the methodology also includes proposals for procedures for their application in practice, starting with IT aspects, through the extension of the areas of education of relevant specialists and ending with proposals for the extension of professional terminology into the areas of data modeling of modifications and currently these areas not covering railway legislation. The annexes comment in more detail on the principles of level network display, a selection of the content of qualitative data domains of the functional description of the network in the railML 3.1 beta1 and 3.2 versions are presented, and the materials for the NEST use case and the integration of the construction-technical and traffic-operational description of the integrated parts of the network in the Railway Administration state-owned organization (SŽ) information system (IS) are presented as the first application prepared for the use of railML in relation to the wider professional public. The document is published on: 1. the MT in the internal filing service GINIS: MD-634/2021-710/21 and on the website of the MT, (https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-Uplatneni-technologie-railML-v-3-ve-vaz?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky), 2.the SŽ on the specialized intranet directory "Technicky_popis_infrastruktury10_RailML_TAČR_TL02000312" 3. the solver internet portal KPM CONSULT The methodology itself is accompanied by an explanatory report containing information on the broader context of the implemented methodology and a more detailed justification of the methodology of the submitted proposals for arrangements.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000312" target="_blank" >TL02000312: Lokalizace a implementace metodiky RailTopoModel a značkovacího jazyka railML v. 3 do podmínek prostorového popisu železničních drah v ČR s přihlédnutím k aplikaci metodiky BIM</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    RML-11

  • Číslo předpisu

    RML-11

  • Technické parametry

    Metodika byla certifikována příslušným orgánem MD, u něhož je uložena a na jehož strránkách i prezentována. V tomto smyslu je využívána i u SŽ.

  • Ekonomické parametry

    Metodika je ve své podstatě nehmotný výstup. Jeho primární ekonomické parametry zahrnují pouze náklady na řešení, které jsou ve shodě s dokumentací TAČR projektu TL02000312. Přímé výnosy z její realizace nelze pouze na základě jejího zveřejnění vyjádřit, protože jsou závislé na způsobu, jak s ní dále naloží orgány, jimž je určena – tedy především MD a SŽ, případně i jiné relevantní orgány veřejné a státní správy, jichž se v širších souvislostech rovněž týká.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy, Praha. Nábřeží Ludvíka Svobody 1222

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy