Pohon pro mobilní typ vodního vleku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37344&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37344&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pohon pro mobilní typ vodního vleku
Popis výsledku v původním jazyce
Technické řešení se týká bezpečnostních prvků a regulace pohonu pro mobilní typ vodního vleku při mimořádné události. V současné době se k pohánění vodního vleku využívá jeden elektromotor, který skrze diferenciál rozděluje poháněcí sílu mezi tažné a vodící lano. Systém s diferenciálem je nutné použít vzhledem k různé délce lan, kdy délkový rozdíl lan je přesně dán přesně stanovenou roztečí mezi tažným a vodícím lanem měřenou uprostřed nejdelší strany vleku, to zajišťuje svislou polohu tažných unašečů připevněných k oběma lanům. Případně se používá systém bez diferenciálu, kdy je taženo pouze tažné lano, které může být umístěno buď jako spodní nebo horní lano. Výše uvedený problém řeší provedení pohonu pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení nahrazující jeden motor pohonu dvěma menšími, kdy přenos síly na hnací kola je řešen pomocí kuželočelní převodovky. Pohon pro mobilní typ vodního vleku opatřený bezpečnostními prvky pro regulaci pohonu je tvořený rámem pohonné stanice osazeným motorovým pohonem se dvěma paralelně uloženými pohonnými koly, kde motorovým pohonem jsou dva servomotory. Každý servomotor je spojen kuželočelní převodovkou s jedním pohonným kolem pro uložení tažného nebo vodicího lana, přičemž je každý servomotor opatřen snímačem otáček rotoru servomotoru. Veškerá senzorika měřící otáčky, popřípadě hlídání množství proudu a napětí, přicházející na motor je umístěna pod krytem. Elektronickou synchronizací obou motorů se dosáhne toho, aby obě lana byla tažena stejně, tímto způsobem je nahrazen mechanický diferenciál, který je používán u jednomotorových verzí. Stejný tah na obou lanech je dosažen tak, že každou milisekundu se měří snímačem otáček rotoru krouticí moment na obou motorech zvlášť a dle rozdílu obou hodnot jsou upravovány parametry pohonu každého z motorů. Systém díky měření krouticího momentu odděleně na každém motoru automaticky diagnostikuje neočekáváné situace (v rámci desetin vteřin), jako je vypadnutí tažného nebo vodícího lana z kladky nebo totální porušení jednoho z lan a automaticky dojde k změření kritického úbytku kroutícího momentu na jednom ze dvou kol a následně spuštění nouzového zastavení.
Název v anglickém jazyce
Drive for a mobile water lift
Popis výsledku anglicky
The technical solution concerns safety elements and drive control for a mobile type of water lift in case of emergencies. Currently, a single electric motor is used to drive the water tow, which divides the drive filter between the traction and guide rope through the difference. A system with a difference must be used for different lengths of ropes, where the length difference of the ropes is precisely given by a precisely determined spacing between the traction and guide rope measured in the middle of the longest side of the tow to serve the vertical position of the traction ropes attached to both ropes. Alternatively, use a system without a differential, which should be limited to a rope that can be placed as either a lower or upper rope. The above problem is solved by the design of the drive for the mobile type of water lift according to the technical solution replacing one drive motor with two smaller ones, where the transmission of power to the drive wheel is solved by means of a bevel gearbox. The drive for the mobile type of water lift provided with safety elements for drive control consists of a drive station frame fitted with a motor drive with two drive wheels mounted in parallel, where the motor drive is two servomotors. Each servomotor is connected by a bevel gearbox to one drive wheel for accommodating a traction or guide rope, each servomotor being provided with a speed sensor of the servomotor rotor. All speed measuring sensors, or monitoring the amount of current and voltage coming to the motor is located under the cover. The electronic synchronization of both motors ensures that both ropes are pulled in the same way, thus replacing the mechanical differential used in the single-engine versions. The same tension on both ropes is achieved by measuring the torque on both motors separately every millisecond with a rotor speed sensor and the drive parameters of each of the motors are adjusted according to the difference between the two values. The system automatically diagnoses unexpected situations (within tenths of a second), such as a tow or guide rope falling out of the pulley or a total failure of one of the ropes, by measuring the torque separately on each engine, and automatically measures the critical torque loss on one of the two wheels. then start the emergency stop.
Klasifikace
Druh
F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Výzkum a vývoj mobilních okržních vleků pro vodní lyžování - wakeboarding.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
33961
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
—
Název vlastníka
HRADECKÝ PÍSEK a.s.
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence