Podavač tažného lana pro vedení lana u mobilního typu vodního vleku na jednoramenné podpěře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000005" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37341&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37341&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podavač tažného lana pro vedení lana u mobilního typu vodního vleku na jednoramenné podpěře
Popis výsledku v původním jazyce
Technické řešení se týká vedení lana pro mobilní typ vodního vleku na jednoramenné podpěře, kdy úhly, které svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku jsou menší než 90°. V současné dobře se pro upínání vodícího a tažného lana k podpěrám používá jedna jediná kladka o průměru od 80 cm do 130 cm. Kladky jsou vždy uloženy paralelně nad sebou, vrchní pro tažné lano, spodní pro vodící lano. Tato lana obíhají po obvodu těchto kladek. Veškeré okružní vleky se doposud navrhují tak, aby úhel, který svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku byl větší než 90°. Hlavním důvodem je, že běžně používaný poloměr ohybu lan na kladce se pohybuje od 40 cm do 65 cm, což při průjezdu unašeče kladkou způsobí velké zkrácení přímé dráhy mezi jezdcem, a právě projetým unašečem, dojde k prověšení přípojného lana a krátkodobé ztrátě napětí v přípojném laně a opětovnému prudkému dopnutí. To má za následek neplynulý průjezd jezdce zatáčkou a vznik rázů v přípojném laně. Daný ráz a síla, kterou je přípojné lano opět dopnuto je úměrně velká poloměru ohybu. To z konstrukčního, statického ani ekonomického hlediska není výhodné. Výše uvedené problémy řeší baterie mnohonásobně menších kladek podle technického řešení, nahrazující jednu velkou kladku, které vykrývají pouze stykovou část s lanem. Takže bez jakýchkoliv úprav podpory vleku je možné simulovat kladku o dvojnásobném průměru než doposud používané jednokladkové systémy, při zachování staticky výhodného uchycení dané baterie. Předmětem technického řešení je podavač tažného lana pro mobilní typ vodního vleku pro vedení lana na jednoramenné podpěře při úhlech, které svírají nabíhající tažná a vodící lana s lany opouštějícími kladku, menších než 90°. Podavač obsahuje dvě kladkové baterie vzájemně paralelně usazené pomocí nosného čepu na nosné hřídeli. Každá kladková baterie sestává ze základního nosného ramene ve tvaru ramen rovnoramenného trojúhelníku vrcholem pohyblivě upevněným na hřídeli, kde nosná ramena vzájemně svírají úhel větší než 90°. Na obou koncích každého nosného ramene je upevněno rovné kompenzační vahadlo, které je alespoň na každém konci opatřeno základním vahadlem ve tvaru ramen rovnoramenného trojúhelníku, vrcholem pohyblivě upevněným ke konci kompenzačního vahadla, kde ramena vzájemně svírající úhel větší než 90°. Oba konce každého základního vahadla jsou opatřeny vodící kladkou. Kladková baterie se tak skládá nejméně z osmi kladek. Zvětšením poloměru ohybu je možné konstruovat sloupy, kde lana svírají úhel ostrý až do 70°, při zajištění jednoduchého a bezpečného průjezdu jezdce. Tímto systémem je možné nahradit i současně používané kladky, případně je možné využít subtilnější konstrukce, která ještě zvyšuje mobilnost celého vleku. Vykrytí přeného úhlu opásání kladkové baterie je zajištěno plným provahadlováním, které zajistí přizpůsobení konkrétnímu zlomu/ohybu.
Název v anglickém jazyce
Tow rope feeder for guiding the rope in a mobile water lift on a single-arm support
Popis výsledku anglicky
The technical solution relates to a rope guide for a mobile type of waterboarding lift on a single-arm support, where the angles formed by the approaching traction and guide ropes with the ropes leaving the pulley are less than 90 °. At present, a single pulley with a diameter of 80 cm to 130 cm is used to clamp the guide and pull ropes to the supports. The pulleys are always placed parallel on top of each other, the upper one for the tow rope, the lower one for the guide rope. These ropes revolve around the circumference of these pulleys. To date, all round lifts have been designed so that the angle between the approaching tow and guide ropes and the ropes leaving the pulley is greater than 90 °. The main reason is that the commonly used bending radius of the ropes on the pulley ranges from 40 cm to 65 cm, which when passing the carrier through the pulley causes a large shortening of the straight path between the rider and the carrier just passed, sagging the connecting rope and short-term loss of tension in the rope and repeated sharp strain. This results in the rider passing smoothly through a bend and creating shocks in the connecting rope. The given impact and the force with which the connecting rope is re-tensioned is proportionally large to the bending radius. This is not advantageous from a constructional, static or economic point of view. The above problems are solved by batteries of many smaller pulleys according to the technical solution, replacing one large pulley, which cover only the contact part with the rope. So, without any modifications to the tow support, it is possible to simulate a pulley with twice the diameter of the single-pulley systems used so far, while maintaining a statically advantageous attachment of the battery. The subject of the technical solution is a traction rope feeder for a mobile type of water lift for guiding the rope on a single-arm support at angles formed by approaching traction and guide ropes with ropes leaving the pulley, smaller than 90 °. The feeder contains two roller batteries mounted parallel to each other by means of a support pin on the support shaft. Each pulley battery consists of a basic support arm in the form of arms of an isosceles triangle with an apex movably mounted on a shaft, where the support arms form an angle of more than 90 ° with each other. At both ends of each support arm is mounted a straight compensating rocker arm, which is provided at least at each end with a basic rocker arm in the shape of isosceles triangle arms, apex movably fixed to the end of the compensating rocker arm, where the arms form an angle greater than 90 °. Both ends of each basic rocker arm are provided with a guide pulley. The pulley battery thus consists of at least eight pulleys. By increasing the bending radius, it is possible to construct columns where the ropes form an acute angle of up to 70 °, while ensuring easy and safe passage of the rider. With this system, it is possible to replace the currently used pulleys, or it is possible to use a more subtle construction, which further increases the mobility of the entire lift. The coverage of the transmitted belt angle of the pulley battery is ensured by a full recess, which ensures adaptation to a specific break / bend.
Klasifikace
Druh
F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Výzkum a vývoj mobilních okržních vleků pro vodní lyžování - wakeboarding.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
33974
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
—
Název vlastníka
HRADECKÝ PÍSEK a.s.; VERTITECH CZ s.r.o.
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence