Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000003" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37343&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PUV/37343&plang=CS</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Technické řešení se týká upínání tažného a vodícího lana v kole kladky pro mobilní typ vodního vleku. V současné době se pro upínání vodícího a tažného lana používá polyethylenová segmentová výstelka s V drážkou nalisovaná v hliníkovém kole o průměru 900 až 1300 mm. Výstelka jednoho kola se skládá ze šesti kusů. Vedení tažného a vodícího lana pomocí polyethylenových částí nalisovaných do hliníkového kola, má několik zásadních úskalí. Jedním z nich je skutečnost, že celý obvod je vyskládaný z šesti jednotlivých částí, které se lisují do drážky umístěné v hliníkovém kole, vzhledem k povaze těchto polyethylenových součástí dochází k vypadnutí jednoho nebo více částí. Poté lano prakticky není vedeno a hrozí, vykolejení tažného a vodícího lana případně poškození dalších částí vleku. K tomuto vypadnutí dochází vlivem odstředivé síly, která působí na nalisované výstelky. K těmto událostem dochází, převážně za chodu, tudíž hrozí také riziko ohrožení bezpečnosti jezdců. Další velkou nevýhodou tohoto dosavadního provedení je jeho životnost, kdy polyethylenové součásti se musí měnit v okamžiku, kdy se V drážka prohloubí o 3 mm. Životnost takovéto výstelky je přibližně 1000 provozních hodin, v závislosti na tvaru vleku a napínací síly lana. Toto opotřebení se musí pravidelně kontrolovat. V případě, že se dané opotřebení neodhalí včas, dochází k nárazům hliníkových svorek, které zajišťují pevné spojení unašeče a lana. Tyto nárazy mohou poškodit hliníkové kolo, případně svorku unašeče. Jejich poškození znamená přerušení provozu a okamžitá oprava a výměna poškozené součásti. Další problém použití polyethylenových součástí je jejich nevodivost, kdy vlivem statické elektřiny dochází k akumulaci elektrického náboje ve vodícím i tažném laně. Tento náboj ohrožuje jak obsluhu, která při manipulaci s lanem může přijít k úrazu elektrickým proudem. Výše uvedené problémy řeší jedna pryžová elektricky vodivá výstelka kola kladky místo šesti dílných polyethylenových výstelek, která svými vlastnostmi zamezuje vzniku elektrického náboje indukovaného v lanech a tím i odstraňuje riziko úrazu elektrickým proudem. Výstelka kola kladky pro uložení tažného a vodícího lana pro mobilní typ vodního vleku podle technického řešení má tvar uzavřeného kruhu průřezu tvaru lichoběžníku, kde kratší vodorovná strana tvoří vnější povrch výstelky. Průřez lichoběžníku zabraňuje vypadnutí výstelky z kladky. Na vnějším povrchu výstelky je vytvořena po celém obvodu výstelky drážka tvaru oblouku kruhové výseče. Kruhová výseč má vždy poloměr shodný s poloměrem tažného a vodícího lana; obvykle má poloměr 10 mm, ale může se pohybovat od 8 mm do 12 mm. Výstelka může být různých průměrů, v zásadě od 200 mm pro kladkové baterie až po 1300 mm pro kladku v jednokladkovém systému. Výstelka je vyrobena z elektricky vodivého materiálu. Materiálem může být jakákoliv elektricky vodivá pryž, jako například modifikovaný silikon, modifikovaný polyurethan nebo směs nitril-butadien kaučuk/styren- butadien kaučuk. Vzhledem k tomu, že je výstelka z jednoho kusu, je nemožné, aby došlo k vypadnutí jedné části výstelky a tím i zamezuje vykolejení či poškození jedné části vleku. Díky použití pryžového materiálu namísto polyethylenu dochází k výraznému zvýšení životnosti a snižuje tak servisní interval výměny dané součásti. Daná součást při dodržení veškerých zásad by měla vydržet až 3000 provozních hodin.

  • Název v anglickém jazyce

    Pulley wheel lining for accommodating a traction and guide rope for a mobile water lift

  • Popis výsledku anglicky

    The technical solution concerns the clamping of the traction and guide rope in the pulley wheel for the mobile type of water lift. At present, a polyethylene segment liner with a V-groove pressed into an aluminium wheel with a diameter of 900 to 1300 mm is used for clamping the guide and traction rope. The lining of one wheel consists of six pieces. Guiding the traction and guide rope using polyethylene parts pressed into an aluminium wheel has several major drawbacks. One of them is the fact that the whole circumference is composed of six individual parts, which are pressed into a groove located in the aluminium wheel, due to the nature of these polyethylene parts, one or more parts fall out. After that, the rope is practically not guided and there is a risk of derailing the traction and guide rope or damage to other parts of the lift. This dropout occurs due to the centrifugal force acting on the pressed liners. These events occur, mainly during operation, so there is also a risk of endangering the safety of riders. Another major disadvantage of this prior art is its service life, where the polyethylene components must change when the V-groove is deepened by 3 mm. The service life of such a liner is approximately 1000 operating hours, depending on the shape of the tow and the tensioning force of the rope. This wear must be checked regularly. If the wear is not detected in time, the aluminium clamps are impacted, which ensure a firm connection between the carrier and the rope. These impacts can damage the aluminium wheel or the carrier clamp. Their damage means interruption of operation and immediate repair and replacement of a damaged part. Another problem with the use of polyethylene components is their non-conductivity, where due to static electricity there is an accumulation of electric charge in the guide and tow rope. This charge endangers both the operator, who may get an electric shock when handling the rope. The above problems are solved by one rubber electrically conductive lining of the pulley wheel instead of six-piece polyethylene liners, which with its properties prevents the formation of electric charge induced in the ropes and thus eliminates the risk of electric shock. The pulley wheel liner for accommodating a traction and guide rope for a mobile type of water tow according to the technical solution has the shape of a closed circle of trapezoidal cross-section, where the shorter horizontal side forms the outer surface of the liner. The cross-section of the trapezoid prevents the lining from falling out of the pulley. A groove in the shape of an arc of a circular segment is formed on the outer surface of the liner around the entire circumference of the liner. The circular section always has a radius identical to the radius of the traction and guide rope; it usually has a radius of 10 mm, but can range from 8 mm to 12 mm. The liner can be of various diameters, in principle from 200 mm for pulley batteries to 1300 mm for a pulley in a single pulley system. The lining is made of electrically conductive material. The material can be any electrically conductive rubber, such as modified silicone, modified polyurethane or a mixture of nitrile-butadiene rubber / styrene-butadiene rubber. Due to the fact that the lining is made of one piece, it is impossible for one part of the lining to fall out and thus prevent derailment or damage of one part of the lift. Thanks to the use of rubber material instead of polyethylene, the service life is significantly increased and thus the service interval for replacing a given component is reduced. The component should last up to 3000 operating hours if all principles are followed.

Klasifikace

  • Druh

    F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Výzkum a vývoj mobilních okržních vleků pro vodní lyžování - wakeboarding.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo patentu nebo vzoru

    33960

  • Vydavatel

    CZ001 -

  • Název vydavatele

    Industrial Property Office

  • Místo vydání

    Prague

  • Stát vydání

    CZ - Česká republika

  • Datum přijetí

  • Název vlastníka

    HRADECKÝ PÍSEK a.s.

  • Způsob využití

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence