Poradenství v pedagogicko-psychologické a sociální práci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25840886%3A_____%2F23%3AN0000033" target="_blank" >RIV/25840886:_____/23:N0000033 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poradenství v pedagogicko-psychologické a sociální práci
Popis výsledku v původním jazyce
Odborná kniha s názvem PORADENSTVÍ v pedagogicko-psychologické a sociální práci autorky Marii Vašutové je určena rodičům, a především studentům učitelství v rámci primárního, sekundárního a terciárního vzdělávání i dalším pracovníkům pomáhajících profesí, kteří se zabývají jedinci v období dětství a dospívání. Poslouží též jako poznatkový základ dalším pedagogickým a nepedagogickým pracovníkům. Text publikace je rozdělen do 15 hlavních kapitol zaměřených na poradenské, psychologické, pedagogické a sociální problémy, potíže, odchylky a poruchy u dětí a adolescentů. První kapitoly se věnují poradenství, aplikované teoretické disciplíně a odborné, specializované poradenské činnosti zkoumající možnosti vhodné pomoci lidem s nesnázemi krátkodobého i dlouhodobého charakteru. Vymezuje poradenskou psychologii jako aplikovanou mezioborovou disciplínu, která využívá informace z pediatrie, psychiatrie, neurologie a z dalších oborů. Obsahem okruhu poradenství je historický exkurz do oblasti výchovné a poradenské péče. Následuje vymezení péče institucionální a náhled do školských poradenských zařízení a pracovišť, speciálně pedagogických center a středisek výchovné péče. Pozornost je věnována i osobnostem pracovníků pomáhajících profesí (výchovným poradcům, učitelům, speciálním pedagogům, školním metodikům prevence, psychologů); dále pak náhradní výchovné péči, sociální práci jako profesionální aktivitě směrované na pomoc jednotlivcům nebo skupinám, na pedopsychiatrickou péči a poradenskou diagnostiku. Součástí textu je periodizace psychického vývoje a charakteristika jednotlivých životních etap v období dětství a dospívání z pohledu ontogenetické psychologie. Další kapitoly se věnují jednotlivým poruchám a obtížím: dětem a dospívajícím se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaným dětem, dětem s pervazivními vývojovými poruchami, se zdravotním postižením, s mentální retardací, s duševními a behaviorálními poruchami. Poslední dvě kapitoly jsou věnovány somatickým a psychickým závislostem na psychoaktivních látkách a též vlivu internetu a virtuálního prostředí na vývoj a chování dětí a dospívajících.
Název v anglickém jazyce
Counselling in educational-psychological and social work
Popis výsledku anglicky
The professional publication with the name Psycho-pedagogic and social work counselling by the author Maria Vašutová is dedicated to parents, and mainly students of pedagogy within primary, secondary and tertiary education, as well as the other professional workers of helping professions that are focused on individuals during childhood and adolescence. It will also serve as a knowledge base for other teaching and non-teaching staff. The text is divided into 15 main chapters focusing on counselling, psychological, pedagogical and social problems, difficulties, deviations and disorders in children and adolescents. The first chapters are devoted to counselling, an applied theoretical discipline and a professional, specialised counselling activity exploring the possibilities of appropriate help for people with short- and long-term difficulties. It defines counselling psychology as an applied interdisciplinary field that draws on information from paediatrics, psychiatry, neurology, and other disciplines. The scope of the counselling track includes a historical excursion into the field of education and counselling. This is followed by a definition of institutional care and a look at school counselling centers and offices, special education centers, and educational care centers. Attention is also given to the personalities of the helping professions (educational counsellors, teachers, special educators, school prevention methodologists, psychologists); then to substitute educational care, social work as a professional activity directed at helping individuals or groups, to paedopsychiatric care and counselling diagnostics. The text includes a periodisation of psychological development and characteristics of the different stages of life of childhood and adolescence from the perspective of ontogenetic psychology. The next chapters are dedicated to individual disorders and difficulties: children and adolescents with special educational needs, gifted children, children with pervasive developmental disorders, children with disabilities, children with mental retardation, and children with mental and behavioural disorders. The last two chapters are devoted to somatic and psychological addictions to psychoactive substances and also to the impact of the Internet and virtual environments on the development and behavior of children and adolescents.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7329-488-5
Počet stran knihy
368
Název nakladatele
Repronis, s.r.o.
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—