Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dezinformace jako součást hybridních hrozeb – česko-slovenský pohled

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26033909%3A_____%2F24%3AN0000007" target="_blank" >RIV/26033909:_____/24:N0000007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://vsers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Auspicia_1_2024.pdf#page=7" target="_blank" >https://vsers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Auspicia_1_2024.pdf#page=7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.36682/a_2024_1_1" target="_blank" >10.36682/a_2024_1_1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dezinformace jako součást hybridních hrozeb – česko-slovenský pohled

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento článek představuje komparativní analýzu výzkumu zaměřeného na problematiku dezinformací mezi studenty dvou vzdělávacích institucí v Českých Budějovicích a Bratislavě, konkrétně Vysoké školy evropských a regionálních studií (CZ) a Akademie policejního sboru v Bratislavě (SK). Výzkum klade důraz na srovnání postojů, schopností a povědomí o dezinformacích u studentů obou institucí v rámci jejich vzdělávacích prostředí. Data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření a analýzy konkrétních situací souvisejících s dezinformacemi, které jsou relevantní pro bezpečnostní studijní programy. Z dílčích výsledků získaných prostřednictvím dotazníkového šetření vyplynula tři klíčová zjištění. První zjištění naznačuje, že téměř všichni respondenti potvrzují zkušenost se setkáním s dezinformacemi. Druhé zjištění poukazuje na poměrně nízkou schopnost respondentů kvalifikovaně rozpoznat dezinformace, přičemž tuto dovednost prokázalo pouze 7,42 % studentů VŠERS a 7,91 % studentů APZ. Třetí zásadní poznatek naznačuje, že je třeba změnit a zlepšit přípravu bezpečnostních pracovníků v obou institucích, neboť pouze 23,44 % studentů VŠERS a 25,32 % studentů APZ deklaruje, že jsou dostatečně informováni o problematice dezinformací. Tato zjištění podtrhují potřebu aktualizace vzdělávacích programů a zdůrazňují náročnost informovanosti a dovedností studentů v boji proti dezinformacím. Tento výzkum poskytuje cenné poznatky pro vzdělávací programy obou institucí a může sloužit jako podpora pro další rozvoj metodik výuky zaměřených na zvýšení schopností studentů identifikovat a řešit problémy spojené s dezinformacemi ve společnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Disinformation as Part of Hybrid Threats – Czech-Slovak View

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents a comparative analysis of research on the issue of disinformation among students of two educational institutions in České Budějovice and Bratislava, namely the College of European and Regional Studies (CZ) and the Academy of the Police Force in Bratislava (SK). The research focuses on the comparison of attitudes, abilities, and awareness of disinformation among students from both institutions within their respective educational environments. The data were collected through questionnaire surveys and analysis of specific situations related to disinformation are relevant to security study programmes. Based on the partial results obtained through the questionnaire survey, three key findings emerged. The first finding indicates that almost all respondents confirm having experienced encounters with disinformation. The second finding points to the relatively low ability of the respondents to competently identify disinformation, with only 7.42 % of VŠERS students and 7.91 % of APZ students demonstrating this skill. The third crucial finding suggests that the training of security experts in both institutions needs to be changed and improved, as only 23.44 % of VŠERS students and 25.32 % of APZ students declare being sufficiently informed about the disinformation issue. These findings emphasize the need to upgrade the educational programs and highlight the challenge of increasing students´ awareness and skills related to combating disinformation. This research provides valuable insights for the educational programmes of both institutions and may serve as support for further development of teaching methodologies aimed at enhancing students' abilities to identify and handle the issues concerning spreading disinformation in society.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Auspicia

  • ISSN

    2464-7217

  • e-ISSN

    2464-7217

  • Svazek periodika

    XXI

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    7-25

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus