Dezinformace jako součást hybridních hrozeb – česko-slovenský pohled
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26033909%3A_____%2F24%3AN0000007" target="_blank" >RIV/26033909:_____/24:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://vsers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Auspicia_1_2024.pdf#page=7" target="_blank" >https://vsers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Auspicia_1_2024.pdf#page=7</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.36682/a_2024_1_1" target="_blank" >10.36682/a_2024_1_1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dezinformace jako součást hybridních hrozeb – česko-slovenský pohled
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek představuje komparativní analýzu výzkumu zaměřeného na problematiku dezinformací mezi studenty dvou vzdělávacích institucí v Českých Budějovicích a Bratislavě, konkrétně Vysoké školy evropských a regionálních studií (CZ) a Akademie policejního sboru v Bratislavě (SK). Výzkum klade důraz na srovnání postojů, schopností a povědomí o dezinformacích u studentů obou institucí v rámci jejich vzdělávacích prostředí. Data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření a analýzy konkrétních situací souvisejících s dezinformacemi, které jsou relevantní pro bezpečnostní studijní programy. Z dílčích výsledků získaných prostřednictvím dotazníkového šetření vyplynula tři klíčová zjištění. První zjištění naznačuje, že téměř všichni respondenti potvrzují zkušenost se setkáním s dezinformacemi. Druhé zjištění poukazuje na poměrně nízkou schopnost respondentů kvalifikovaně rozpoznat dezinformace, přičemž tuto dovednost prokázalo pouze 7,42 % studentů VŠERS a 7,91 % studentů APZ. Třetí zásadní poznatek naznačuje, že je třeba změnit a zlepšit přípravu bezpečnostních pracovníků v obou institucích, neboť pouze 23,44 % studentů VŠERS a 25,32 % studentů APZ deklaruje, že jsou dostatečně informováni o problematice dezinformací. Tato zjištění podtrhují potřebu aktualizace vzdělávacích programů a zdůrazňují náročnost informovanosti a dovedností studentů v boji proti dezinformacím. Tento výzkum poskytuje cenné poznatky pro vzdělávací programy obou institucí a může sloužit jako podpora pro další rozvoj metodik výuky zaměřených na zvýšení schopností studentů identifikovat a řešit problémy spojené s dezinformacemi ve společnosti.
Název v anglickém jazyce
Disinformation as Part of Hybrid Threats – Czech-Slovak View
Popis výsledku anglicky
The paper presents a comparative analysis of research on the issue of disinformation among students of two educational institutions in České Budějovice and Bratislava, namely the College of European and Regional Studies (CZ) and the Academy of the Police Force in Bratislava (SK). The research focuses on the comparison of attitudes, abilities, and awareness of disinformation among students from both institutions within their respective educational environments. The data were collected through questionnaire surveys and analysis of specific situations related to disinformation are relevant to security study programmes. Based on the partial results obtained through the questionnaire survey, three key findings emerged. The first finding indicates that almost all respondents confirm having experienced encounters with disinformation. The second finding points to the relatively low ability of the respondents to competently identify disinformation, with only 7.42 % of VŠERS students and 7.91 % of APZ students demonstrating this skill. The third crucial finding suggests that the training of security experts in both institutions needs to be changed and improved, as only 23.44 % of VŠERS students and 25.32 % of APZ students declare being sufficiently informed about the disinformation issue. These findings emphasize the need to upgrade the educational programs and highlight the challenge of increasing students´ awareness and skills related to combating disinformation. This research provides valuable insights for the educational programmes of both institutions and may serve as support for further development of teaching methodologies aimed at enhancing students' abilities to identify and handle the issues concerning spreading disinformation in society.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Auspicia
ISSN
2464-7217
e-ISSN
2464-7217
Svazek periodika
XXI
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
7-25
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—