Hodnotový kontext volby mezi kariérou a domácností: mezinárodní srovnání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26138077%3A_____%2F15%3A%230000818" target="_blank" >RIV/26138077:_____/15:#0000818 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2015.51.4.210" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2015.51.4.210</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2015.51.4.210" target="_blank" >10.13060/00380288.2015.51.4.210</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnotový kontext volby mezi kariérou a domácností: mezinárodní srovnání
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je teoretické a empirické propojení preferenční teorie Catherine Hakimové a hodnotových orientací Shaloma Schwartze a určit, do jaké míry jsou podporovány hodnotové orientace žen ve vztahu k preferencím zaměstnání a kariéry. S tím souvisí otázka týkající se role vzdělávání v ženských hluboce zakořeněných preferencích a jednotlivých koncepcí životního úspěchu. Třetí otázkou je, do jaké míry vysokoškolské vzdělání pomáhá ženám překonat sociální bariéry pro realizaci jejich výběru mezizaměstnáním (kariérou) a rodinou (domácností), překážky, které vyplývají především z výskytu konzervativních hodnot a nízké pružnosti pracovního trhu. Autoři provedli srovnávací analýzu 25 evropských zemí, které používají data z druhého kola European Social Survey (ESS2) shromážděná v roce 2004. Výsledky víceúrovňového modelování ukazují, že vzdělání nejen výrazně snižuje tendenci konzervativních hodnot a posiluje otevřenost ke změně - výrazněji u žen než u mužů - ale zároveň pomáhá žená
Název v anglickém jazyce
The Role of Values in Choosing between a Career and the Home: An International Comparison
Popis výsledku anglicky
The objective of this article is to theoretically and empirically link Catherine Hakim?s preference theory to Shalom Schwartz?s basic values theory and determine to what extent women?s preferences in relation to employment and a career are supported by their value orientations. A related question, and one with policy relevance, concerns the role of education in women?s deep-rooted preferences and individual concepts of life-success. A third question is to what extent higher education helps women to overcome social barriers to implementing their choices between job (career) and family (household), barriers that mainly derive from the prevalence of conservative values and low labour-market flexibility. The authors carried out a comparative analysis of 25European countries using data from the second round of the European Social Survey (ESS2) collected in the year 2004. The results of multilevel modeling reveal that education not only significantly reduces the tendency towards conservativ
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis/Czech sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
51
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
637-666
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—