Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lézt nahoru opatrně a pomaloučku : Program pro český národ v protektorátní kinematografii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F21%3A10152510" target="_blank" >RIV/26482789:_____/21:10152510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lézt nahoru opatrně a pomaloučku : Program pro český národ v protektorátní kinematografii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Česká kinematografie se v době okupace nacházela v rozporuplné situaci. Tvůrci, podrobeni přísnému dohledu a mnoha omezením a zákazům, se snažili chránit (a rozvíjet) národní kulturu, ovšem jejich snahy vycházely paradoxně v mnohém vstříc ideologickým požadavkům okupační správy, potažmo nacistických špiček v Říši. V této kapitole se zaměřím na to, jaký &quot;modus videndi&quot; nabízela česká kinematografie pro český národ v situaci protektorátu a probíhajícího válečného konfliktu, a to na příkladu vesměs komediálních filmů s pracovní tematikou Nebe a dudy (r. V. Slavínský, 1941), Karel a já (r. M. Cikán, 1942), Velká přehrada (r. J. A. Holman, 1941-42) a Zlaté dno (r. V. Slavínský, 1942). Analýza vychází z hypotézy, že zábavné filmy ukotvené v bezčasí neurčité přítomnosti byly svými tvůrci využívány k nabídce více či méně explicitních obrazů vyjadřujících hodnotový rámec vhodný pro přežívající národní kolektiv drobných lidí a nabízejících role a úkoly pro jeho další směřování.

  • Název v anglickém jazyce

    Climb up carefully and slowly : The programme for the Czech nation in Protectorate cinema

  • Popis výsledku anglicky

    Czech cinema was in a contradictory situation during the Nazi occupation. Filmmakers, subjected to strict supervision and many restrictions and prohibitions, tried to protect (and develop) national culture, but paradoxically their efforts were in many ways in line with the ideological demands of the occupation administration, and hence the Nazi leaders in the Reich. In this chapter, I will focus on the &quot;modus videndi&quot; that Czech cinema offered to the Czech nation in the situation of the Protectorate and the ongoing war conflict, using the example of the mostly comedy films with a work theme, Nebe a dudy (dir. V. Slavínský, 1941), Karel a jí (dir.. M. Cikán, 1942), Velká přehrada (dir.. J. A. Holman, 1941-42), and Zlaté dno (dir. V. Slavínský, 1942). The analysis is based on the hypothesis that entertainment films anchored in the timelessness of the indeterminate present were used by their creators to offer more or less explicit images expressing a value framework suitable for the surviving national collective of small people and offering roles and tasks for its further direction.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Film a dějiny 8: Válka

  • ISBN

    978-80-87292-52-5

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    212-227

  • Počet stran knihy

    500

  • Název nakladatele

    Casablanca - ÚSTR

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly