Lézt nahoru opatrně a pomaloučku : Program pro český národ v protektorátní kinematografii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F21%3A10152510" target="_blank" >RIV/26482789:_____/21:10152510 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lézt nahoru opatrně a pomaloučku : Program pro český národ v protektorátní kinematografii
Popis výsledku v původním jazyce
Česká kinematografie se v době okupace nacházela v rozporuplné situaci. Tvůrci, podrobeni přísnému dohledu a mnoha omezením a zákazům, se snažili chránit (a rozvíjet) národní kulturu, ovšem jejich snahy vycházely paradoxně v mnohém vstříc ideologickým požadavkům okupační správy, potažmo nacistických špiček v Říši. V této kapitole se zaměřím na to, jaký "modus videndi" nabízela česká kinematografie pro český národ v situaci protektorátu a probíhajícího válečného konfliktu, a to na příkladu vesměs komediálních filmů s pracovní tematikou Nebe a dudy (r. V. Slavínský, 1941), Karel a já (r. M. Cikán, 1942), Velká přehrada (r. J. A. Holman, 1941-42) a Zlaté dno (r. V. Slavínský, 1942). Analýza vychází z hypotézy, že zábavné filmy ukotvené v bezčasí neurčité přítomnosti byly svými tvůrci využívány k nabídce více či méně explicitních obrazů vyjadřujících hodnotový rámec vhodný pro přežívající národní kolektiv drobných lidí a nabízejících role a úkoly pro jeho další směřování.
Název v anglickém jazyce
Climb up carefully and slowly : The programme for the Czech nation in Protectorate cinema
Popis výsledku anglicky
Czech cinema was in a contradictory situation during the Nazi occupation. Filmmakers, subjected to strict supervision and many restrictions and prohibitions, tried to protect (and develop) national culture, but paradoxically their efforts were in many ways in line with the ideological demands of the occupation administration, and hence the Nazi leaders in the Reich. In this chapter, I will focus on the "modus videndi" that Czech cinema offered to the Czech nation in the situation of the Protectorate and the ongoing war conflict, using the example of the mostly comedy films with a work theme, Nebe a dudy (dir. V. Slavínský, 1941), Karel a jí (dir.. M. Cikán, 1942), Velká přehrada (dir.. J. A. Holman, 1941-42), and Zlaté dno (dir. V. Slavínský, 1942). The analysis is based on the hypothesis that entertainment films anchored in the timelessness of the indeterminate present were used by their creators to offer more or less explicit images expressing a value framework suitable for the surviving national collective of small people and offering roles and tasks for its further direction.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Film a dějiny 8: Válka
ISBN
978-80-87292-52-5
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
212-227
Počet stran knihy
500
Název nakladatele
Casablanca - ÚSTR
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—