Úvaha o vztahu některých aspektů pedagogiky sportu a zážitkové pedagogiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27132781%3A_____%2F16%3AN0000029" target="_blank" >RIV/27132781:_____/16:N0000029 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.palestra.cz/zp/vystupy/Benefity.pdf" target="_blank" >http://www.palestra.cz/zp/vystupy/Benefity.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úvaha o vztahu některých aspektů pedagogiky sportu a zážitkové pedagogiky
Popis výsledku v původním jazyce
Znovu připomeneme charakteristiku výchovy (J. Pelikán 2009), která při ovlivňování osobnostního rozvoje preferuje nepřímé pedagogické působení, ve kterém se podněcuje prožitek vychovávaného a proces vytváření jeho vlastních osobních zkušeností. Z tohoto pohledu se snažíme posoudit souvislosti mezi některými subdisciplínami pedagogiky sportu a zážitkovou pedagogikou, která může být chápána také jako „široký výchovný proud a specifická pedagogická reflexe se zaměřením na prožitek a hru“ (Jirásek, Svododa 2015). Poukážeme také na současné i dřívější přístupy, které se v tělesné výchově či rekreačním sportu orientují na bezprostřední a individuální prožívání pohybové či sportovní aktivity žáků (např. inner skiing, Selbstbestimmtes Lernen, nonlinear pedagogy). Pokusíme se posoudit, jak se vlastně v české koncepci prolínají role tělovýchovného pedagoga a zážitkově-pedagogického instruktora.
Název v anglickém jazyce
Reflection about the relationship of certain aspects of sport pedagogy and experiential education
Popis výsledku anglicky
Let’s see again the characteristics of education (J. Pelikan 2009), which in influencing personality development prefers indirect pedagogical activity that encourages the enjoyment of the educated and the process of creating his own personal experiences. From this perspective, we try to assess the relation between some sub-discipline of sport pedagogy and experiential education which can be viewed as "a broad educational stream and specific pedagogical reflection focusing on the experience and the game" (Jirásek, Svododa 2015). Also we refer to the past and present approaches to physical education or recreational sports which are aiming to the immediate and individual experience of physical and sports activities of pupils (e.g. Inner skiing, Selbstbestimmtes Lernen, nonlinear pedagogy). We will try to assess how in the Czech concept are actually intertwined the roles of PE teacher and instructor experiential education.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AK - Sport a aktivity volného času
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech
ISBN
978-80-87723-30-2
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
190-203
Počet stran knihy
340
Název nakladatele
Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o.
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—