Metodika využití dynamických HD map pro potřeby autonomní mobility
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F28435575%3A_____%2F25%3AN0000002" target="_blank" >RIV/28435575:_____/25:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://md.gov.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky" target="_blank" >https://md.gov.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika využití dynamických HD map pro potřeby autonomní mobility
Popis výsledku v původním jazyce
Účelem metodiky je identifikovat možnosti využití modelů měst pro potřeby autonomní mobility. V dokumentu jsou identifikována technologická a datová minima a optima při vybavování vozidel a infrastruktury pro potřeby autonomní mobility v souvislosti se sběrem informací pro tvorbu dynamických datových vrstev a aktualizaci modelů zejména se zaměřením na tramvajový provoz ve městě. Zároveň jsou identifikovány další možnosti využití dat získaných senzorikou na vozidlech a infrastruktuře. Metodika reflektuje nové trendy v geoinformatice a zavádění HD map, které jsou důležité pro autonomní vozidla nejen pro přesnou lokalizaci, ale i definovaný charakter a průběh reliéfu vlastní pozemní komunikace v daném místě pro orientaci autonomního systému. Zároveň jsou uvedeny požadavky výrobců vozidel s důrazem na provoz autonomních tramvají. Metodika obsahuje také expertní doporučení pro implementaci dynamických HD map ve městech vycházející ze skutečných výstupů z pilotních testů implementace dynamického 3D modelu pro potřeby autonomní mobility pro tramvajový provoz ověřený na kolejové sítí ve městě Plzni.
Název v anglickém jazyce
Methodology for the use of dynamic HD maps for autonomous mobility
Popis výsledku anglicky
The purpose of the methodology is to identify the potential use of city models for autonomous mobility. The document identifies technology and data minima and optima for equipping vehicles and infrastructure for autonomous mobility needs in the context of information gathering for the creation of dynamic data layers and model updates, with a particular focus on tram traffic in the city. At the same time, further opportunities for the use of data collected by sensors on vehicles and infrastructure are identified. The methodology reflects the new trends in geoinformatics and the introduction of HD maps, which are important for autonomous vehicles not only for accurate localization but also for the defined character and relief of the actual road at a given location for the orientation of the autonomous system. At the same time, the requirements of vehicle manufacturers are presented with emphasis on the operation of autonomous trams. The methodology also includes expert recommendations for the implementation of dynamic HD maps in cities based on the actual results of pilot tests of the implementation of a dynamic 3D model for the needs of autonomous mobility for tram traffic verified on the rail network in the city of Pilsen.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20202 - Communication engineering and systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK03000179" target="_blank" >CK03000179: Vytvoření dynamického digitálního modelu ulice pro potřeby autonomního řízení v Plzni</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2025
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
CK03000179-V6
Číslo předpisu
MD-7176/2025-730/6
Technické parametry
Schvalovací orgán metodiky: Ministerstvo dopravy ČR – odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI Odpovědná osoba: PhDr. Tereza Čížková, tereza.cizkova@mdcr.cz
Ekonomické parametry
Vzhledem k povaze výsledku není využití pro komerční účely očekávané, nebudou tak generovány ekonomické přínosy.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy