Emotionality in German and Czech teenage magazines
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F12%3A43884560" target="_blank" >RIV/44555601:13410/12:43884560 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Zur Emotionalität in deutschen und tschechischen Jugendzeitschriften am Beispiel von Ratgeber-Texten
Popis výsledku v původním jazyce
Das der Emotionalität in deutschen und tschechischen Jugendzeitschriften gewidmete Kapitel behandelt sprachliche Mittel zur Verbalisierung von Emotionen anhand von Ratgeber-Texten. Die Autorin untersucht, wie die emotionslinguistischen Grundkategorien Emotionsbenennung, Emotionsausdruck und Emotionalisierung (im Sinne der Hervorrufung von Emotionen) in solche Texten vertreten sind und mittels welcher Sprachmittel sie verbalisiert werden.
Název v anglickém jazyce
Emotionality in German and Czech teenage magazines
Popis výsledku anglicky
The author discusses the linguistic means used to express emotions, taking as example texts from the psychological advice columns contained in these publications. She examines how basic emotional linguistic categories are represented in these texts, andwhich linguistic means are used to express them - the naming, expression and evaluation of emotions, as well as emotionalization (i.e. the elicitation or evocation of emotions in readers). An analysis of around 100 German and 180 Czech texts shows considerable differences between two parts: the young readers' questions on the one hand, and the psychologist's replies on the other. The question part is characterized by the readers' indirect expression of their emotional experiences via descriptions of relevant events and experiences leading to a particular emotion; the reply part is dominated by the psychologist's attempt to influence readers' experience of emotions via evaluative linguistic means and selected persuasive strategies.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA405%2F09%2F0718" target="_blank" >GA405/09/0718: Výrazové prostředky emocionality v německo-české jazykové konfrontaci</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Emotionalität in deutschen und tschechischen Medientexten
ISBN
978-80-7464-187-9
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
9-37
Počet stran knihy
208
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—