Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Role of Modeling of Road Unevennesses in Vehicle Dynamics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13420%2F18%3A43894557" target="_blank" >RIV/44555601:13420/18:43894557 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/ujep/64.2018/a/1213-2489/MT/18/1/124" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.21062/ujep/64.2018/a/1213-2489/MT/18/1/124</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/ujep/64.2018/a/1213-2489/MT/18/1/124" target="_blank" >10.21062/ujep/64.2018/a/1213-2489/MT/18/1/124</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Role of Modeling of Road Unevennesses in Vehicle Dynamics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    It is well known that the dynamic behaviour of a vehicle is affected by the design parameters of its suspension system, especially by the stiffnesses of the suspension springs, damping coefficients and tire stiffnesses. Another important factor influencing vehicle vibration is kinematic excitation caused by uneven roads. It may significantly affect the comfort of the driver and passengers, safety of the ride and relative displacements between the sprung and unsprung masses. The paper presents mathematical models of both deterministic and random road unevennesses and numerical simulation of vertical dynamics of planar vehicle models with kinematic excitation caused by these road unevennesses. When examining transient phenomena, standardized obstacles according to STN 30 0560, resp. EU Directive 85/3/EW6-III are applied. Random unevennesses can be obtained experimentally, or generated by the Shinozuka method to create the mathematical model of an uneven road with a specified power spectral density. Actual vehicle prototypes need to be tested on test circuits with different surfaces.

  • Název v anglickém jazyce

    The Role of Modeling of Road Unevennesses in Vehicle Dynamics

  • Popis výsledku anglicky

    It is well known that the dynamic behaviour of a vehicle is affected by the design parameters of its suspension system, especially by the stiffnesses of the suspension springs, damping coefficients and tire stiffnesses. Another important factor influencing vehicle vibration is kinematic excitation caused by uneven roads. It may significantly affect the comfort of the driver and passengers, safety of the ride and relative displacements between the sprung and unsprung masses. The paper presents mathematical models of both deterministic and random road unevennesses and numerical simulation of vertical dynamics of planar vehicle models with kinematic excitation caused by these road unevennesses. When examining transient phenomena, standardized obstacles according to STN 30 0560, resp. EU Directive 85/3/EW6-III are applied. Random unevennesses can be obtained experimentally, or generated by the Shinozuka method to create the mathematical model of an uneven road with a specified power spectral density. Actual vehicle prototypes need to be tested on test circuits with different surfaces.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Manufacturing Technology

  • ISSN

    1213-2489

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    124-129

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85049553838