Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dynamic Analysis and Optimalization of the Planar Model of the Trolleybus Škoda 21Tr

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13420%2F19%3A43895057" target="_blank" >RIV/44555601:13420/19:43895057 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arl.ujep.cz/arl-ujep/cs/csg/?repo=ujeprepo&key=56865002741" target="_blank" >https://arl.ujep.cz/arl-ujep/cs/csg/?repo=ujeprepo&key=56865002741</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/ujep/317.2019/a/1213-2489/MT/19/3/487" target="_blank" >10.21062/ujep/317.2019/a/1213-2489/MT/19/3/487</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dynamic Analysis and Optimalization of the Planar Model of the Trolleybus Škoda 21Tr

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals about modelling, dynamic analysis and optimization of stiffness and damping parameters of the main suspension of the Škoda 21Tr trolleybus. The trolleybus is excited by a ride on a rough road modelled using the Shinozuka method with the specified spectral power density. After examining the impact of tire stiffness and damping on the effective values of driving comfort characteristics, dynamic tire-to-road forces, and relative displacements between sprung and unsprang mass, the effect of spring stiffness and damping of dampers in main suspension are investigated. After selecting appropriate optimization parameters, the stiffness and damping parameters of the main suspension are optimized using the MATLAB Optimization Toolbox. The objective function is the sum of the effective values of the suspension mass acceleration and its angular acceleration. The results are the improved driving comfort without increasing the dynamic forces between the tires and the road and the relative displacements between the sprung and unsprung masses.

  • Název v anglickém jazyce

    Dynamic Analysis and Optimalization of the Planar Model of the Trolleybus Škoda 21Tr

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals about modelling, dynamic analysis and optimization of stiffness and damping parameters of the main suspension of the Škoda 21Tr trolleybus. The trolleybus is excited by a ride on a rough road modelled using the Shinozuka method with the specified spectral power density. After examining the impact of tire stiffness and damping on the effective values of driving comfort characteristics, dynamic tire-to-road forces, and relative displacements between sprung and unsprang mass, the effect of spring stiffness and damping of dampers in main suspension are investigated. After selecting appropriate optimization parameters, the stiffness and damping parameters of the main suspension are optimized using the MATLAB Optimization Toolbox. The objective function is the sum of the effective values of the suspension mass acceleration and its angular acceleration. The results are the improved driving comfort without increasing the dynamic forces between the tires and the road and the relative displacements between the sprung and unsprung masses.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Manufacturing Technology

  • ISSN

    1213-2489

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    489-491

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85069818566