"Humanitatis officinae" - Rethinking Comenius' Notion of Educational Anthropology
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F12%3A43883960" target="_blank" >RIV/44555601:13430/12:43883960 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
"Humanitatis officinae" - Rethinking Comenius' Notion of Educational Anthropology
Popis výsledku v původním jazyce
This paper introduces the contours of Jan Amos Komenský's anthropology in context of his education. Komenský is internationally known as Comenius. He was a Czech 17th century Brethren bishop, philosopher and educator who is celebrated especially for histimeless didactic principles, which earned him the epithet "the teacher of nations". The goal of this paper is to present and analyse the anthropological assumptions of his educational project, which is to be humanitatis officinae, that is, a "forging-place of humanity". In the context of dehumanising tendencies of the present society, pedagogical humanisation seems to be an urgent issue in contemporary education. This paper attempts to contribute to the discussion concerning the pedagogical humanisation.
Název v anglickém jazyce
"Humanitatis officinae" - Rethinking Comenius' Notion of Educational Anthropology
Popis výsledku anglicky
This paper introduces the contours of Jan Amos Komenský's anthropology in context of his education. Komenský is internationally known as Comenius. He was a Czech 17th century Brethren bishop, philosopher and educator who is celebrated especially for histimeless didactic principles, which earned him the epithet "the teacher of nations". The goal of this paper is to present and analyse the anthropological assumptions of his educational project, which is to be humanitatis officinae, that is, a "forging-place of humanity". In the context of dehumanising tendencies of the present society, pedagogical humanisation seems to be an urgent issue in contemporary education. This paper attempts to contribute to the discussion concerning the pedagogical humanisation.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium
ISSN
1213-7499
e-ISSN
—
Svazek periodika
2011
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
7-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—