Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analogical mapping in science texts: A register approach

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F13%3A43886406" target="_blank" >RIV/44555601:13430/13:43886406 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analogical mapping in science texts: A register approach

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This contribution examines the distribution and function of analogical expressions in the natural sciences. The study follows a two-pronged approach: On the one hand, it looks at two different registers of science texts, on the other, it empirically assigns different metaphorical expressions different research domains but also raises the question of a specified use of these expressions. More to the point, metaphor is studied here as the figurative use of verbs of perception against a cognitive-linguistic framework focusing on a source/target domain analysis. For that end, a corpus with texts from a range of natural sciences was queried. The special characteristic of the corpus (called SPACE for Specialized and Popular Academic Corpus of English, see Haase, 2009) is its parallel structure. SPACE is comprised of a set of original texts from the physical and from the biosciences, retrieved from pre-print servers like arxiv and PNAS.

  • Název v anglickém jazyce

    Analogical mapping in science texts: A register approach

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution examines the distribution and function of analogical expressions in the natural sciences. The study follows a two-pronged approach: On the one hand, it looks at two different registers of science texts, on the other, it empirically assigns different metaphorical expressions different research domains but also raises the question of a specified use of these expressions. More to the point, metaphor is studied here as the figurative use of verbs of perception against a cognitive-linguistic framework focusing on a source/target domain analysis. For that end, a corpus with texts from a range of natural sciences was queried. The special characteristic of the corpus (called SPACE for Specialized and Popular Academic Corpus of English, see Haase, 2009) is its parallel structure. SPACE is comprised of a set of original texts from the physical and from the biosciences, retrieved from pre-print servers like arxiv and PNAS.

Klasifikace

  • Druh

    M - Uspořádání konference

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.4.31.0074" target="_blank" >EE2.4.31.0074: Síť vzdělavatelů učitelů cizích jazyků NEFLT</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Usti nad Labem

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    50

  • Počet zahraničních účastníků

    40

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    WRD - Celosvětová akce