Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Representation of self and authorial presence in academic writing: A look at natural science texts

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F17%3A43893501" target="_blank" >RIV/44555601:13430/17:43893501 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Representation of self and authorial presence in academic writing: A look at natural science texts

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This contribution assesses the representation of the self (or: selves i.e. the authors) in texts of different natural-science disciplines and tries to establish distributional features in the different disciplinary cultures, especially between the physical sciencews and the biosciences. The representation of the self is also to differing degrees manifest in text types like research articles (RAs) in comparison to popular science treatments. In EAP (for: English for Academic Purposes) style guides, advice is administered how to keep the author out of the text, for example by using the passive voice (see Wallwork 2016). But the question remains whether the actual publishing practice reflects this. However, this can be investigated empirically. For this end, this contribution queries a mid-size parallel corpus of academic texts in order to investigate distribution differences in natural science texts. The corpus (called SPACE for Specialized and Academic Corpus of English) has been compiled to address genre differences in a parallel structure. The contribution discusses general practices in academic writing, defines self-mention classes which provide a number of categories of authorial presence representations and examines data obtained from standard corpora in comparison to those queried from the custom-made SPACE corpus. As a result, disciplinary and genre boundaries can be established with lexico-statistic means.

  • Název v anglickém jazyce

    Representation of self and authorial presence in academic writing: A look at natural science texts

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution assesses the representation of the self (or: selves i.e. the authors) in texts of different natural-science disciplines and tries to establish distributional features in the different disciplinary cultures, especially between the physical sciencews and the biosciences. The representation of the self is also to differing degrees manifest in text types like research articles (RAs) in comparison to popular science treatments. In EAP (for: English for Academic Purposes) style guides, advice is administered how to keep the author out of the text, for example by using the passive voice (see Wallwork 2016). But the question remains whether the actual publishing practice reflects this. However, this can be investigated empirically. For this end, this contribution queries a mid-size parallel corpus of academic texts in order to investigate distribution differences in natural science texts. The corpus (called SPACE for Specialized and Academic Corpus of English) has been compiled to address genre differences in a parallel structure. The contribution discusses general practices in academic writing, defines self-mention classes which provide a number of categories of authorial presence representations and examines data obtained from standard corpora in comparison to those queried from the custom-made SPACE corpus. As a result, disciplinary and genre boundaries can be established with lexico-statistic means.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Anglophone Studies

  • ISSN

    2336-3347

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    53-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus