Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F14%3A43886116" target="_blank" >RIV/44555601:13430/14:43886116 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný text pojednává o vztahu metakognice a matematiky. Postupně je věnována pozornost pojmům jako je metakognice, logické myšlení a učení řešením problému. Autoři v rámci empirického šetření operují s nástrojem, který doposud nebyl v českém prostředí aplikován (MAESTRA 5-6+). Jedná se o specifický způsob zjišťování metakognitivní rozvinutosti v oblasti matematiky, který je vybudován na principu posouzení efektivity nabízené strategie na pozadí specifické úkolové situace, kdy jednotlivé volby jsouporovnávány s volbou expertů z dané oblasti. Stejně tak jako v německém, tak i v českém prostředí, se nástroj MAESTRA 5-6+ ukázal být životaschopným. Jeví se, že žáci, kteří volí na pozadí specifické úkolové situace v matematice strategie shodující se spreferovanými strategiemi odborníků, vykazují signifikantně lepších výsledků v didaktickém testu z matematiky, tak i v testu logického myšlení. Na základě zjištěných, statisticky významných, závislostí je možné tvrdit, že existují prokaz
Název v anglickém jazyce
Preferred metacognitive strategies used by middle school pupils during solving mathematical tasks.
Popis výsledku anglicky
The present publication addresses the relationship between metacognition and mathematics in education. The first part is focused on theoretical and methodological aspects of concepts such as metacognition, logical reasoning, problem solving and their instructional challenges. In the second part, authors describe the development and validation of the instrument MAESTRA 5-6+, which is designed to assess the use of knowledge of metacognitive strategies in mathematics in early middle school grades. MAESTRA5-6+ was adapted from the German original assessment tool and introduced in Czech classrooms. The instrument evaluates the students' preferences to strategies in several illustrated mathematical scenarios and compares them to expert solutions. Students who selected strategies similar to experts' preference demonstrated significantly higher performance on mathematical tasks and logical reasoning tasks. A significant positive correlation was found between students' performance in mathemati
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7414-796-8
Počet stran knihy
145
Název nakladatele
Pedagogická fakulta UJEP
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—