Inovativní přístupy ve zjišťování úrovně metakognitivních znalostí: validizace nástroje zjišťujícího metakognitivní znalosti ve specifické doméně čtení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F15%3A43886897" target="_blank" >RIV/44555601:13430/15:43886897 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://lifelonglearning.mendelu.cz/archiv-cisel/26439-" target="_blank" >http://lifelonglearning.mendelu.cz/archiv-cisel/26439-</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele2015050254" target="_blank" >10.11118/lifele2015050254</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inovativní přístupy ve zjišťování úrovně metakognitivních znalostí: validizace nástroje zjišťujícího metakognitivní znalosti ve specifické doméně čtení
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek seznamuje čtenáře s výsledky empirického výzkumu ověřujícího validitu nástroje zjišťujícího metakognitivní znalosti ve specifické doméně čtení (v českém prostředí se do této doby s nástrojem neoperovalo). Výzkumníci na poli pedagogické psychologie nemají dostatek disponibilních alternativ ke zjišťování metakognitivních znalostí žáka, jelikož nástroje zjišťující frekvenci užití učebních strategií často selhávají v predikci školních výkonů. Nástroj použitý v této studii byl konstruován na základě poznatku, že úroveň metakognitivních znalostí je určována ne/schopností zvolit adekvátní strategii (z repertoáru dostupných, které jsou zpřístupněny díky deklarativní znalosti) v závislosti na specificitě učební úlohy (podmínková znalost).Na základě výzkumu můžeme konstatovat, že použitý nástroj statisticky signifikantně koreluje jak s úrovní čtenářské gramotnosti žáka (dosažené skóre v úloze PIRSL), tak i s jeho školní úspěšností (klasifikace z českého jazyka).
Název v anglickém jazyce
Innovative approaches to metacognitive knowledge diagnostics: metacognitive knowledge tool validation in a specific domain of reading Innovative approaches to metacognitive knowledge diagnostics: metacognitive knowledge tool validation in a specific domain of reading Innovative approaches to metacognitive knowledge diagnostics: metacognitive knowledge tool validation in a specific domain of reading Innovative approaches to metacognitive knowledge diagnostics: metacognitive knowledge tool validation in aspecific domain of reading
Popis výsledku anglicky
The following article introduces readers to the results of empirical research which verifies the tool created for metacognitive knowledge diagnostics in a specific reading domain (it is important to point out that this tool hasn't been tested yet in Czech school environment). Researchers of education psychology don't have enough available alternatives to metacognitive knowledge diagnostics among young students because the tools which measure the frequency of metacognitive strategy use frequently fail inschool performance predictions. The tool used in this case study has been constructed based on the knowledge that metacognitive knowledge level is determined by its ability (or lack of )to choose adequate strategy (chosen from the repertoire of available strategies, which are declassified due to the declarative knowledge of the individual) depending on the specifics of a certain learning task (condition knowledge). Based on this research the conclusion may be, the used tool statisticall
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong learning - Celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
54-78
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—