Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole (mezigenerační výzkum)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F17%3A43893585" target="_blank" >RIV/44555601:13430/17:43893585 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole (mezigenerační výzkum)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je poskytnout přehled výsledků mezigeneračního výzkumu zaměřeného na frazeologickou kompetenci českých vysokoškolských studentů učitelského oboru pro 1. stupeň základních škol (jako zástupců mladé generace), pedagogů působících v praxi primárních škol (jako zástupců střední generace) a učitelů v důchodovém věku, kteří vyučovali na 1. stupni ZŠ (jako představitelů nejstarší generace). Šetření, jež bylo realizováno na začátku tohoto roku v ústeckém regionu, navazuje na německo-rusko-slovenský vědecký projekt s názvem Bible and Christianity in Phraseology (Greifswald ? Petrohrad ? Ružomberok, 2010?2012), jehož cílem bylo sledovat odkaz společného kulturního dědictví v povědomí současné mladé generace na vybraném souboru 80 frazeologických jednotek biblického původu internacionálního charakteru (dále jen FJ BP) ve třech jazycích. Analýza dotazníkového šetření na základě znalosti biblické frazeologie (aktivní použití ? pasivní znalost ? neznalost) nám umožnila odhalit jádro a periferii některých FJ BP z hlediska jejich užívání v českém primárním školství. Vzhledem k tomu, že dílčími cíli našeho výzkumu bylo dále usouvztažnit frazeologickou kompetenci pedagogů v širším smyslu s jejich frazeologickou kompetencí v užším smyslu, tedy s frazeosémantickou interpretací (tj. schopností vyložit frazém, a to definičně, opisem, event. na základě jiného ekvivalentního obrazu), a dále zaregistrovat schopnost identifikovat původ FJ, budou v našem příspěvku představeny i tyto dílčí výsledky šetření.

  • Název v anglickém jazyce

    Knowledge of Phrasemes among teachers in the Czech Primary Education System (Generational research)

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study was to summarize the result of generational research focusing on the varying knowledge of phrasemes among students of primary education (representing the younger generation), graduates begining their teaching careers at primary schools (representing the middle generation) &amp; experienced (or retired) teachers (representing the older generation). The survey was carried out at the beginning of 2017 in the Ústí nad Labem region as a follow up to the scientific project ?The Bible &amp; Christianity in Phraseology (Greifswal ? Petrohrad ? Ružomberok, 2010-2012)?, that examined the understanding by the first group i.e. students of primary education of 80 selected phrasemes of biblical origin (translated into 3 languages German, Russian and Slovak). Analysing a questionnaire based on a knowledge of these biblical phrasemes (active knowledge, passive knowledge or no knowledge) allowed us to help determine the extend of their usage in the Czech primary education system. Another aspect of the study was to investigate the ability to interpret the biblical phrasemes by description, definition or equivalent, and the ability of the participants in this research to identify their origin as biblical.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    117-133

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus