Sonda do biblické frazeologie a frazeologické kompetence pedagogů na 1. a 2. stupni ZŠ v různých krajích ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895997" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895997 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2020/06/DidStu2_19kn.bl_.TISK_.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2020/06/DidStu2_19kn.bl_.TISK_.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sonda do biblické frazeologie a frazeologické kompetence pedagogů na 1. a 2. stupni ZŠ v různých krajích ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem předloženého textu je podat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na úroveň frazeologické kompetence pedagogů na 1. a 2. stupni základních škol v různých krajích ČR, a to ve srovnání s ostatními vysokoškolsky vzdělanými občany ČR a na materiálu 80 frazeologických jednotek biblického původu (dále jen FJ BP), které jsou zrcadlem nejen národních, ale i evropských reálií. Analýza získaných dat na základě znalosti biblické frazeologie (aktivní použití - pasivní znalost - neznalost) nám umožnila odhalit jádro a periferii některých FJ BP z hlediska jejich užívání v českém základním školství. Vzhledem k tomu, že dílčími cíli našeho výzkumu bylo dále usouvztažnit frazeologickou kompetenci pedagogů v širším smyslu s jejich frazeologickou kompetencí v užším smyslu, tedy s frazeosémantickou interpretací (tj. schopností vyložit frazém, a to definičně, opisem, event. na základě jiného ekvivalentního obrazu), a dále zaregistrovat schopnost identifikovat původ FJ, budou v našem příspěvku představeny i tyto dílčí výsledky šetření, které budou konfrontovány s výsledky ostatních vysokoškolsky vzdělaných občanů v různých krajích ČR.
Název v anglickém jazyce
The knowledge and the understanding of Biblical phraseology and phraseological competence of teachers in comparison with other university-educated adults in different parts of the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to present the partial results of research focused on the level of phraseological competence teachers in comparison with other university-educated citizens in different regions of the Czech Republic, in comparison with other university-educated citizens of the Czech Republic and with regard to their education level. 80 phraseological units of biblical origin were evaluated, which reflect not only national, but also European realities. Analysing a questionnaire based on a knowledge of these biblical phrasemes (active knowledge, passive knowledge or no knowledge) allowed us to help determine the extend of their usage in the Czech primary education system. Another aspect of the study was to investigate the ability to interpret the biblical phrasemes by description, definition or equivalent, and the ability of the participants in this research to identify their origin as biblical, which will be confronted with the results of other university-educated citizens in the various regions of the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
27-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—