Sdílení edukačního prostředí s žáky s postižením jakožto prediktor ke změně postojů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895355" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895355 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sdílení edukačního prostředí s žáky s postižením jakožto prediktor ke změně postojů
Popis výsledku v původním jazyce
Daný text je zaměřen na problematiku postojů lidí vůči osobám s postižením. V tomto případě jsme zkoumali postoje žáků 4. a 5. tříd základní školy vůči jejich vrstevníkům s postižením. Primárním výzkumným cílem bylo zjistit, zda existuje vliv mezi přítomností žáka s postižením ve třídě a postoji spolužáků vůči lidem s postižením. Výzkum byl realizován na 102 třídách základních škol v České republice a výzkumné nástroje byly administrovány 1714 žákům. Srdcem výzkumu byl nástroj měřící postoje žáků vůči vrstevníkům s postižením, který byl v minulosti pilotován a validizován. Výsledky výzkumu poukazují na to, že samotná přítomnost žáka s postižením ve třídě přímo neznamená pozitivnější postoje žáků k lidem s postižením, avšak důležité je přátelství a sociální blízkost, která se objevuje pouze v některých třídách, a to bez ohledu na přítomnost žáka s postižením.
Název v anglickém jazyce
Sharing the Educational Environment with Pupils With Disabilities as a Predictor to Change Attitudes
Popis výsledku anglicky
Th e text is aimed at the problems of attitude towards people with disabilities. In this particular case we studied Year 4 and 5 primary school students and their attitude towards the same age students with disabilities. Our primary aim of this research was to fi nd out if there is an impact on students' attitude towards the disabled in case that there is a disabled classmate in their class. Th e research was carried out in 102 primary school classes all around the Czech Republic with 1714 students taking part. Th e main part of the research was a validated tool comparing such attitudes which had been previously used in pilot studies. Th e results show that the presence of a disabled classmate itself does not mean more positive attitude towards people with disabilities, but what is more important is friendship and social closeness which can be found only in certain classes regardless the presence of a classmate with disability.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
29
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
151-162
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—