Vliv didaktických kompetencí učitele na postoje žáků vůči lidem s postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895363" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895363 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ojppe.eu/index.php/OJPPE/article/view/35/32" target="_blank" >http://ojppe.eu/index.php/OJPPE/article/view/35/32</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/ujep/330.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/37" target="_blank" >10.21062/ujep/330.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/37</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv didaktických kompetencí učitele na postoje žáků vůči lidem s postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o kvaziexperimentálním výzkumném projektu, který byl realizován v České republice. Výzkum byl zaměřen na zjištění možných příčin změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Kvantitativní studie se celkem zúčastnilo 102 učitelů a 1714 žáků, kdy bylo využito dvou výzkumných nástrojů, a to dotazník inkluzivně didaktických kompetencí učitele a dotazníku mapujícího postoje žáků vůči lidem s postižením. Ukázalo se, že vysoké proinkluzivní didaktické kompetence u učitelů mají statisticky významný vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Výstupy výzkumu otevírají různé cesty, jak je možné modifikovat postoje žáků vůči spolužákům s postižením. Pro přijetí žáka s postižením v běžné třídě se ukazují postoje spolužáků jako základní bariéry, jak již naznačuje Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Tento výzkum se zaměřuje na signalizaci řešení zmíněných bariér a na strategie změn postojů u žáků, přičemž z výsledků je zřejmé, že právě kompetence učitelů jsou jasným předpokladem ke změně postojů žáků vůči spolužákům s postižením.
Název v anglickém jazyce
The Influence of Teacher's Competences on Pupils' Attitudes Towards People with Disabilities
Popis výsledku anglicky
The article deals with a quasiexperimental designed research project implemented in the Czech Republic. The research was aimed at finding possible predictors of changes in attitudes of pupils in the upper elementary school towards people with disabilities. A total of 102 teachers and 1714 pupils participated in this quantitative study. The outcomes of the research open up different ways to modify pupils' attitudes towards people with disabilities. Admissions of a pupil with a disability into a mainstream class show the attitudes of classmates as a basic barrier. This research focuses on the possible combating of these barriers and on strategies for modifying pupils' attitudes in upper elementary schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Online Journal of Primary and Preschool Education (OJPPE)
ISSN
2533-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
37-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—