Environmental visualization of selected Czech regions: analysis of geography textbooks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895813" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895813 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44555601:13440/20:43895813
Výsledek na webu
<a href="https://www.researchgate.net/profile/Petr-Trahorsch/publication/338579626_Visual_representation_of_the_curriculum_in_geography_textbooks_quantification_of_visuals_in_educational_medium_analysis/links/5e1db47a299bf1232603c231/Visual-representation-of-the-curriculum-in-geography-textbooks-quantification-of-visuals-in-educational-medium-analysis.pdf" target="_blank" >https://www.researchgate.net/profile/Petr-Trahorsch/publication/338579626_Visual_representation_of_the_curriculum_in_geography_textbooks_quantification_of_visuals_in_educational_medium_analysis/links/5e1db47a299bf1232603c231/Visual-representation-of-the-curriculum-in-geography-textbooks-quantification-of-visuals-in-educational-medium-analysis.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Environmental visualization of selected Czech regions: analysis of geography textbooks
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is to evaluate the quality of environmental visualization of selected regions in Czech geography textbooks for primary and lower secondary schools. The method of quantitative content analysis of visuals was used. The categories of quantitative analysis were defined based on the content of the environmental and geographical curriculum, for example landscape type, emotional charge etc. The results show a relatively similar structure of environmental visualization between textbooks: emotionally positive visuals showing the protection of cultural-historical heritage and protection of nature dominate. The exception is the Moravskoslezský kraj, which is visually presented in a negative way compared to other regions. In textbooks there are a minimum of abstract visuals or visuals showing the tendencies of environmental components.
Název v anglickém jazyce
Environmental visualization of selected Czech regions: analysis of geography textbooks
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to evaluate the quality of environmental visualization of selected regions in Czech geography textbooks for primary and lower secondary schools. The method of quantitative content analysis of visuals was used. The categories of quantitative analysis were defined based on the content of the environmental and geographical curriculum, for example landscape type, emotional charge etc. The results show a relatively similar structure of environmental visualization between textbooks: emotionally positive visuals showing the protection of cultural-historical heritage and protection of nature dominate. The exception is the Moravskoslezský kraj, which is visually presented in a negative way compared to other regions. In textbooks there are a minimum of abstract visuals or visuals showing the tendencies of environmental components.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
(Teaching) Regional Geography
ISBN
978-80-210-9693-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
201-210
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
17. 10. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—