Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vztah ke klimatu a přírodě žáků základní školy prismatem sebehodnotících otázek

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897292" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897292 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202202-0002_relationship-to-climate-and-nature-of-primary-school-pupils-by-using-self-assessment-questions.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202202-0002_relationship-to-climate-and-nature-of-primary-school-pupils-by-using-self-assessment-questions.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2022.007" target="_blank" >10.21062/edp.2022.007</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vztah ke klimatu a přírodě žáků základní školy prismatem sebehodnotících otázek

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této studie je rozlišit a charakterizovat vztahy mezi položkami sebehodnocení žáků týkajícími se přírody a klimatu a sledovanými dimenzemi environmentálních hodnot a postojů, proenvironmentálního chování, znalostí o změně klimatu a postojů ke změně klimatu. Výzkum byl koncipován jako kvantitativní. Sběr dat byl proveden prostřednictvím online dotazníkového šetření realizovaného v České republice, Velké Británii a Portugalsku v zimním období 2021/2022. Výzkumu se zúčastnilo 473 žáků na úrovni ISCED 2, 304 z České republiky, 125 ze Spojeného království a 44 z Portugalska. Průměrný věk respondentů byl 13,47 let. Dotazník je rozdělen do šesti částí. V úvodní části se zjišťuje pohlaví, věk, ročník vzdělání a název školy. V navazující části žáci sami hodnotí svůj vztah k přírodě a znalosti o klimatických změnách pomocí následujících čtyř položek: S1 ? Myslím, že toho o přírodě vím poměrně dost. S2 ? Rád/a se učím nové věci o přírodě. S3 ? O změně klimatu jsem již slyšel/a. S4 ? Myslím, že toho vím poměrně hodně o klimatických změnách. Následující části jsou dílčími výzkumnými nástroji a zaměřují se na znalosti o změně klimatu, environmentální hodnoty a postoje, proenvironmentální chování a postoje ke změně klimatu. Reliabilita (Cronbachova alfa) použitých výzkumných nástrojů a subdimenzí: Znalosti o změně klimatu (alfa = 0,63), ochrana přírody (alfa = 0,83), subškála ochoty jednat (alfa = 0,83), využívání přírody (alfa = 0,68), oceňování přírody (alfa = 0,86), proenvironmentální chování (alfa = 0,83), postoje ke změně klimatu (alfa = 0,88) a subškála přesvědčení (alfa = 0,86) a subškála záměrů (alfa = 0,71). Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu byly položky sebehodnocení vzájemně porovnány. Následně bylo postupně porovnáno skóre jednotlivých dimenzí podle hodnot odpovědí na jednotlivé položky sebehodnocení. Za tímto účelem byla použita analýza rozptylu (ANOVA) a následně Scheffého post hoc test. Analýza dotazníkových dat ukázala významné vztahy mezi čtyřmi použitými položkami sebehodnocení a sledovanými dimenzemi. Sebehodnotící položky sledující znalosti o přírodě (S1) a zájem o informace o přírodě (S2) významně pozitivně souvisí s dimenzemi ochrana přírody, uznání přírody a proenvironmentální chování. Sebehodnocení znalostí o přírodě (S1) významně pozitivně souviselo s přesvědčením o změně klimatu. Sebehodnocený zájem o informace o přírodě (S2) měl významný pozitivní vztah k vnímání vlastního vlivu ve vztahu ke klimatickým změnám. Položky týkající se klimatu (S3, S4) hodnocené vlastními silami pozitivně souvisely se znalostmi o klimatu, přesvědčeními a záměry. Významnější vztah byl doložen mezi položkou sledující úroveň znalostí o změně klimatu (S4) a jmenovanými dimenzemi, zatímco významný vztah s položkou sledující vlastní znalost konceptu změny klimatu (S3) byl pozorován pouze u kladných odpovědí &quot;souhlasím&quot;. Položka S4 má navíc významný pozitivní vztah s dimenzí proenvironmentálního chování.

  • Název v anglickém jazyce

    Relationship to Climate and Nature of Primary School Pupils by Using Self-Assessment Questions

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the present study is to distinguish and characterize the relationships between student self assessment items related to nature and climate and the observed dimensions of environmental values and attitudes, pro-environmental behaviour, knowledge about climate change, and attitudes toward climate change. The research was designed as quantitative. The data collection was carried out through an online questionnaire survey conducted in the Czech Republic, the United Kingdom and Portugal in the winter period 2021/2022. The research participants were 473 pupils at ISCED 2 level, 304 from the Czech Republic, 125 from the United Kingdom and 44 from Portugal. The average age of the respondents was 13.47 years. The questionnaire is divided into six sections. The initial section asks for gender, age, year of education and school name. In the follow-up section, pupils self-assess their relationship towards nature and knowledge about climate change using the following four items: S1 - I think I know quite a lot about the nature. S2 - I enjoy learning new things about the nature. S3 - I have already heard about the climate change. S4 - I think I know quite a lot about the climate change. The following sections are sub-research tools and focus on climate change knowledge, environmental values and attitudes, pro-environmental behaviour and attitudes towards climate change. Reliability (Cronbach&apos;s alpha) of the research tools and sub-dimensions used: Climate Change Knowledge (alpha = 0.63), Nature Preservation (alpha = 0.83), Willingness to Act subscale (alpha = 0.83), Utilization of Nature (alpha = 0.68), Nature Appreciation (alpha = 0.86), Pro-environmental Behaviour (alpha = 0.83), Attitudes towards Climate Change (alpha = 0.88), and Beliefs subscale (alpha = 0.86) and Intentions subscale (alpha = 0.71). Using Pearson&apos;s correlation coefficient, the self-assessment items were compared with each other. Subsequently, the scores of each dimension were sequentially compared according to the values of the responses to each self-assessment item. For this purpose, analysis of variance (ANOVA) followed by Scheffé&apos;s post hoc test was applied. The analysis of the questionnaire data showed significant relationships between the four self-assessment items used and the observed dimensions. Self-assessment items tracking knowledge about nature (S1) and interest in information about nature (S2) are significantly positively related to the dimensions of nature preservation, appreciation of nature and pro-environmental behaviour. Self-rated knowledge about nature (S1) was significantly positively related to beliefs about climate change. Self-rated interest in information about nature (S2) had a significant positive relationship with perceptions of one&apos;s own influence in relation to climate change. Self-reported climate-related items (S3, S4) were positively related to climate knowledge, beliefs, and intentions. A more significant relationship was documented between the item tracking the level of knowledge about climate change (S4) and the named dimensions, while a significant relationship with the item tracking the actual knowledge of the concept of climate change (S3) was only observed for positive &quot;agree&quot; responses. Moreover, item S4 has a significant positive relationship with the dimension of pro-environmental behaviour.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF19_073%2F0016947" target="_blank" >EF19_073/0016947: U21 - Zkvalitnění grantové soutěže a výuky v doktorských studijních programech na UJEP</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1-14

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus