Klimatické vzdělávání na prvním stupni: vztah žákovského sebehodnocení, environmentálních postojů, znalostí a proenvironmentálního chování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897306" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897306 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-05/klimaticke-vzdelavani-na-prvnim-stupni-vztah-zakovskeho-sebehodnoceni-environmentalnich-postoju-znalosti-a-proenvironmentalniho-chovani.html" target="_blank" >https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-05/klimaticke-vzdelavani-na-prvnim-stupni-vztah-zakovskeho-sebehodnoceni-environmentalnich-postoju-znalosti-a-proenvironmentalniho-chovani.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2022.21.5.125-137" target="_blank" >10.54937/ssf.2022.21.5.125-137</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klimatické vzdělávání na prvním stupni: vztah žákovského sebehodnocení, environmentálních postojů, znalostí a proenvironmentálního chování
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje výsledky kvantitativně koncipovaného pedagogického výzkumu realizovaného v zimě 2021/2022 mezi žáky (n = 144) 5. tříd základních škol v České republice. Dotazníkové šetření zjišťovalo znalosti o klimatu, environmentální hodnoty a postoje a proenvironmentální chování. Výsledky ukázaly významné rozdíly v dimenzích ochota jednat a ocenění přírody, v nichž dívky dosahovaly vyššího skóre než chlapci. Sebehodnotící otázky zachytily významné rozdíly ve znalostech o změně klimatu mezi dětmi z různých zúčastněných škol. Regresní model ukázal významný vliv dimenzí uznání přírody a ochoty jednat na proenvironmentální chování. Analýza sebehodnotících otázek odhalila významný vztah mezi sebehodnocením znalostí a zájmu žáků o přírodu a klima a dimenzemi uznání přírody, ochoty jednat a proenvironmentálního chování.
Název v anglickém jazyce
Climate change education at the primary school: the relationship between pupils' self-assessment, environmental attitudes, knowledge and pro-environmental behaviour
Popis výsledku anglicky
This paper presents the results of a quantitatively designed pedagogical research conducted in the winter of 2021/2022 among students (n = 144) in the fifth grade of primary schools in the Czech Republic. The questionnaire survey investigated climate knowledge, environmental values and attitudes, and pro-environmental behaviour. The results showed significant differences in the dimensions of willingness to act and appreciation of nature, in which girls scored higher than boys. The self-assessment questions captured significant differences in climate change knowledge between children from different participating schools. The regression model showed a significant influence of the dimensions of nature appreciation and willingness to act on pro-environmental behaviour. Analysis of the self-assessment questions revealed a significant relationship between students self-assesed knowledge of and interest in nature and climate and the dimensions of appreciation of nature, willingness to act, and pro-environmental behaviour.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF19_073%2F0016947" target="_blank" >EF19_073/0016947: U21 - Zkvalitnění grantové soutěže a výuky v doktorských studijních programech na UJEP</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
125-137
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—