Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kariérové poradenství na základních školách v Ústeckém kraji

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897730" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897730 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kariérové poradenství na základních školách v Ústeckém kraji

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V českém vzdělávacím systému se dlouhodobě projevují významné rozdíly v různých aspektech vzdělávání mezi jednotlivými regiony. Ústecký kraj patří mezi takzvané strukturálně postiené (uhelné) regiony a vykazuje v rámci České republiky nejméně příznivé charakteristiky v mnoha oblastech. Patří mezi ně například celkové akademické výsledky áků, nejvyšší podíl áků opakujících ročník či nejvyšší podíl předčasných odchodů ze vzdělávání. Podle údajů České školní inspekce je v Ústeckém kraji také nejvyšší podíl áků, kteří absolvují pouze základní vzdělání. Tuto formu předčasného odchodu ze vzdělávání povaujeme za velmi závanou, neboť často bývá spojena s následnou, velmi problematickou uplatnitelností na trhu práce, s nezaměstnaností a dalšími negativními důsledky, které tento rizikový jev přinášejí. Nízká míra uplatnitelnosti vysokého počtu osob na měnícím se trhu práce je také zároveň jedním z důleitých limitů rozvoje regionu.Za jeden z moných efektivních nástrojů v oblasti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání povaujeme kvalitní kariérové poradenství poskytované ákům na základních školách. Cílem našich výzkumných aktivit proto bylo analyzovat, jak je kariérové poradenství na základních školách realizováno. Pozornost jsme zaměřili na jeho personální zajištění, časový rámec jeho poskytování, ale samozřejmě také na obsah, tedy konkrétní metody a aktivity, které jsou kariérovými poradci vyuívány. Předmětem našeho zájmu byla rovně spolupráce mezi základní školou, rodiči, středními školami, úřady práce, nestátními neziskovými organizacemi, ale také potenciálními zaměstnavateli. Důleitým tématem byla také identifikace postupů, které školy vyuívají v oblasti podpory áků ohroených předčasným odchodem ze vzdělávání a obecně, jak postupují v oblasti prevence tohoto rizikového jevu. Prostor byl dán také návrhům poradenských pracovníků na zkvalitnění kariérového poradenství v prostředí základních škol. Na jejich základě jsme formulovali strukturovaná doporučení, která jsou součástí závěru publikace.

  • Název v anglickém jazyce

    Career counselling at elementary and lower secondary schools in the Ústí Region

  • Popis výsledku anglicky

    In the Czech education system, significant differences in various aspects of education between individual regions have been evident for a long time. The Ústí Region belongs to the so-called structurally affected (coal) regions and shows the least favorable characteristics in many areaswithin the Czech Republic. These include, for example, the overall academic results of pupils, the highest proportion of pupils repeating a grade or the highest proportion of early school leavers.According to the data from the Czech School Inspectorate, the Ústí Region also has the highest proportion of pupils who complete only basiceducation. We consider this form of early leaving education to be very serious, as it is often associated with subsequent very problematic applicability on the labor market, with unemployment and other negative consequences that this risky phenomenon brings. The low level of applicability of a large number of people in the changing labor market is also one of the important limits of the region?s development.We consider high-quality career counseling provided to pupils in elementary schools to be one of the possible effective tools in the field ofpreventing early school leaving. The goal of our research activities was therefore to analyze how career counselling is implemented in elementaryschools. We focused on its staffing, the time frame of its provision, but of course also on the content, i.e., the specific methods and activities used by career counselors. The subject of our interest was also cooperation between elementary schools, parents, secondary schools, Labor Offices, non-governmental organizations, but also potential employers.An important topic was also the identification of procedures that schools use in the area of supporting pupils at risk of early leaving educationand, in general, how they proceed in the area of prevention of this risky phenomenon. Space was also provided to the proposals of the counselingstaff to improve the quality of career counseling in the environment of primary schools. Based on them, we formulated structured recommendationsthat are part of the outcome of the publication.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-88140-42-9

  • Počet stran knihy

    108

  • Název nakladatele

    Ústecký kraj, Velká Hradební 3118/48, 400 02 Ústí nad Labem IČ: 70892156 DIČ: CZ70892156

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Kód UT WoS knihy