Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897795" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897795 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem publikace (monografie) s názvem Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy je rozpoznat odlišnosti v kognitivních schopnostech u áků prvního stupně základní školy ve vztahu k míře jejich přírodovědné gramotnosti.Teoretická část předloené monografie se úzce dotýká problematiky kognitivních schopností a rozvojem přírodovědné gramotnosti u áků mladšího školního věku. Věnujeme se obecnému vymezení přírodovědné gramotnosti z historického vývoje. Reflektujeme a diskutujeme z vybraných výzkumů významné faktory, ovlivňující podmínky, průběh a výsledky vzdělávání áků v přírodních vědách. Předmětem našeho zájmu jsou i monosti rozvoje přírodovědné gramotnosti.Výzkumnou část naší práce tvoří výsledky šetření standardizovaným Testem kognitivních schopností-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) a didaktickým testem zaměřeným na zjištění úrovně přírodovědné gramotnosti u áků čtvrtých ročníků základních škol, který je inspirovaný uvolněnými úlohami mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření je ověřit vliv kognitivních schopností ve vztahu k rozvoji přírodovědné gramotnosti. Celkový počet respondentů výzkumného šetření je 393, z toho 211 chlapců (54 %) a 182 dívek (46 %). Z výsledků byla zjištěna středně silná korelace vlivu kognitivních schopností na výsledky áků v didaktickém testu přírodovědné gramotnosti. Součástí práce je také širší polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi primárního přírodovědného vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
The influence of cognitive abilities on the development of science literacy among primary school pupils
Popis výsledku anglicky
The aim of the publication (monograph) entitled The influence of cognitive abilities on the development of science literacy among primary school pupils is to recognize differences in the cognitive abilities of primary school pupils in relation to their level of science literacy.The theoretical part of the presented monograph is closely related to the issue of cognitive abilities and the development of science literacy among pupils of younger school age. We are devoted to the general definition of science literacy from historical development. We reflect and discuss from selected research important factors affecting the conditions, progress and results of the education of pupils in the natural sciences. We are also interested in the possibilities of developing science literacy.The research part of our work consists of the results of the standardized Test of Cognitive Abilities-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) and a didactic test aimed at determining the level of science literacy among students in the fourth grade of elementary schools, which is inspired by the relaxed tasks of the international survey TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Studies). The goal of the research investigation is to verify the influence of cognitive abilities in relation to the development of science literacy. The total number of respondents to the research survey is 393, of which 211 are boys (54%) and 182 are girls (46%). The results showed a moderately strong correlation of the influence of cognitive abilities on the results of students in the didactic science literacy test. The work also includes a broader polemic of the established conclusions, the formulation of relevant conclusions and recommendations for the practice of primary science education.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7561-426-1
Počet stran knihy
147
Název nakladatele
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—