Semilongitudinální výzkum změn v motivaci seniorů ke vzdělávání v rámci univerzit třetího věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897985" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897985 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://lifelonglearning.mendelu.cz/media/pdf/LLL_20231301031.pdf" target="_blank" >https://lifelonglearning.mendelu.cz/media/pdf/LLL_20231301031.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20231301031" target="_blank" >10.11118/lifele20231301031</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Semilongitudinální výzkum změn v motivaci seniorů ke vzdělávání v rámci univerzit třetího věku
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na porovnání rozdílů ve výsledcích výzkumných šetření realizovaných v letech 2011 a 2021, která byla zaměřena na analýzu různých aspektů souvisejících se zájmovým vzděláváním seniorů na univerzitě třetího věku (U3V). Obě studie se soustředily na motivaci ke studiu, preferované formy a metody vzdělávání a dále na obsahové zaměření jednotlivých kurzů realizovaných v rámci U3V na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Výzkumu v roce 2011 se zúčastnilo N = 154 respondentů, v roce 2021 N = 70 respondentů (tento niší počet byl způsoben restrikcemi a omezením výuky v rámci U3V souvisejícím s pandemií covidu-19). Výsledky ukazují poměrně značné rozdíly zejména v preferenci metod výuky (např. výrazný nárůst preference e-learningu), dále rozdíly v obsahovém zaměření kurzů (např. nárůst preference kurzů zaměřených na cizí jazyky). Změny nastaly také v oblasti motivace účastníků vzdělávání v rámci U3V, co se projevilo zejména v posílení sociálních aspektů výuky.
Název v anglickém jazyce
Semilongitudinal research on changes in seniors? motivation for education in the context of third age universities
Popis výsledku anglicky
The article focuses on the comparison of differences in the results of research surveys conducted in 2011 and 2021, which were aimed at the analysis of various aspects related to the interest-related education of seniors at universities of the third age (U3A). Both studies focused on motivation to study, preferred forms and methods of education and the content of individual courses implemented within the U3A at the J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. In 2011 N = 154 respondents took part in the survey, in 2021 N = 70 respondents (this lower number was due to restrictions and limitations of U3A education related to the covid-19 pandemic ). The results show quite significant differences, particularly in the preference for teaching methods (e.g. a significant increase in preference for e-learning) and differences in the content of courses (e.g. an increase in preference forcourses focusing on foreign languages). There has also been a change in the motivation of U3A learners, which has been particularly evident in the strengthening of the social aspects of learning
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong learning - Celoivotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
1805-8868
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
31-50
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—