Vliv základních osobnostních dimenzí na rozvoj symptomů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897986" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897986 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv základních osobnostních dimenzí na rozvoj symptomů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Popis výsledku v původním jazyce
Vědecká monografie je zaměřena na problematiku syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Za-bývá se faktory, které je moné označit ve vztahu k syndromu vyhoření jako protektivní a jako rizikové. Cílem výzkumné studie je zjistit, jak základní osob-nostní dimenze tzv. Velké pětky (Big Five) ovlivňují roz-voj symptomů syndromu vyhoření u vybraných skupin pedagogických pracovníků. Zjišťován je vliv extraverze, přívětivosti, svědomitosti, neuroticismu a otevřenosti ke zkušenosti na míru intenzity projevů syndromu vy-hoření. Výzkumná studie je realizovaná na vzorku 396 pedagogických pracovníků. Jako výzkumné nástroje jsou pouity standardizované dotazníky Maslach Bur-nout Inventory (MBI) a Big Five Inventory (BFI). Podle výsledků MBI jsou pedagogičtí pracovníci rozděleni podle intenzity projevů vyhoření do čtyř skupin ? nevy-hořelí, vyhořelí v jedné oblasti, vyhořelí ve dvou oblas-tech a vyhoření ve třech oblastech. Z celkových zjiště-ných výsledků vyplývá, e nejvíce jsou syndromem vy-hoření ohroeni pracovníci s vysokým skóre na škále neuroticismu a s nízkým skóre na škále extraverze. Naopak nejméně jsou syndromem vyhoření ohroeni pracovníci s vysokým skóre na škále extraverze a vy-sokým skóre na škále otevřenosti. Vliv přívětivosti a svědomitosti na projevy syndromu vyhoření je jen velmi slabý. Z výsledků výzkumného šetření jsou dále formu-lována doporučení pro praxi v oblasti personálního managementu a monosti prevence syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků.
Název v anglickém jazyce
The influence of basic personality dimensions on the development of burnout syndrome symptoms in teaching staff
Popis výsledku anglicky
This scientific monoghraph is focused on the burnout syndrome of education staff. It is focused on factors, which we can mark as protective or risk ones, related to the burnout syndrome. The goal of the research stu-dy is to find out, how basic personality dimensions of Big Five Inventory influence the development of symptoms of burnout syndrome within our selected groups of education staff. We focus on the influence of extraversion, affability, conscientiousness, neuroticism, and openness (to experience) to a level of burnout syn-drome intensity. The research study is conducted on a sample of 396 education staff. The research tools used in this research are standardized questionnaires Maslach Burnout Inventory (MBI) and the Big Five In-ventory (BFI). The education staff are divided into the four separate groups according to the intensity of bur-nout syndrome manifestations by the results of MBI ? intact, burned (affected by the burnout syndrom) out in one area, burned out in two areas and burned out in three areas. The overall results indicate that the biggest danger of being affected by the burnout syndrome is among the staff with a high score of neuroticism and with the low score on a scale of extraversion. The smallest risk of being affected by the burnout syndro-me is among those with a high score on the scale of extraversion and a high score on the scale of openness. The influence of affability and conscientiousness to a burnout syndrome is small. The recommendations for praxis in human resources management and possibili-ties of prevention of the burnout syndrome are presen-ted based on the results of the conducted research.of chemistry.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7561-423-0
Počet stran knihy
92
Název nakladatele
Pedagogická fakulta UJEP
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—