Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv základních osobnostních dimenzí na rozvoj symptomů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897986" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897986 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv základních osobnostních dimenzí na rozvoj symptomů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vědecká monografie je zaměřena na problematiku syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Za-bývá se faktory, které je moné označit ve vztahu k syndromu vyhoření jako protektivní a jako rizikové. Cílem výzkumné studie je zjistit, jak základní osob-nostní dimenze tzv. Velké pětky (Big Five) ovlivňují roz-voj symptomů syndromu vyhoření u vybraných skupin pedagogických pracovníků. Zjišťován je vliv extraverze, přívětivosti, svědomitosti, neuroticismu a otevřenosti ke zkušenosti na míru intenzity projevů syndromu vy-hoření. Výzkumná studie je realizovaná na vzorku 396 pedagogických pracovníků. Jako výzkumné nástroje jsou pouity standardizované dotazníky Maslach Bur-nout Inventory (MBI) a Big Five Inventory (BFI). Podle výsledků MBI jsou pedagogičtí pracovníci rozděleni podle intenzity projevů vyhoření do čtyř skupin ? nevy-hořelí, vyhořelí v jedné oblasti, vyhořelí ve dvou oblas-tech a vyhoření ve třech oblastech. Z celkových zjiště-ných výsledků vyplývá, e nejvíce jsou syndromem vy-hoření ohroeni pracovníci s vysokým skóre na škále neuroticismu a s nízkým skóre na škále extraverze. Naopak nejméně jsou syndromem vyhoření ohroeni pracovníci s vysokým skóre na škále extraverze a vy-sokým skóre na škále otevřenosti. Vliv přívětivosti a svědomitosti na projevy syndromu vyhoření je jen velmi slabý. Z výsledků výzkumného šetření jsou dále formu-lována doporučení pro praxi v oblasti personálního managementu a monosti prevence syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků.

  • Název v anglickém jazyce

    The influence of basic personality dimensions on the development of burnout syndrome symptoms in teaching staff

  • Popis výsledku anglicky

    This scientific monoghraph is focused on the burnout syndrome of education staff. It is focused on factors, which we can mark as protective or risk ones, related to the burnout syndrome. The goal of the research stu-dy is to find out, how basic personality dimensions of Big Five Inventory influence the development of symptoms of burnout syndrome within our selected groups of education staff. We focus on the influence of extraversion, affability, conscientiousness, neuroticism, and openness (to experience) to a level of burnout syn-drome intensity. The research study is conducted on a sample of 396 education staff. The research tools used in this research are standardized questionnaires Maslach Burnout Inventory (MBI) and the Big Five In-ventory (BFI). The education staff are divided into the four separate groups according to the intensity of bur-nout syndrome manifestations by the results of MBI ? intact, burned (affected by the burnout syndrom) out in one area, burned out in two areas and burned out in three areas. The overall results indicate that the biggest danger of being affected by the burnout syndrome is among the staff with a high score of neuroticism and with the low score on a scale of extraversion. The smallest risk of being affected by the burnout syndro-me is among those with a high score on the scale of extraversion and a high score on the scale of openness. The influence of affability and conscientiousness to a burnout syndrome is small. The recommendations for praxis in human resources management and possibili-ties of prevention of the burnout syndrome are presen-ted based on the results of the conducted research.of chemistry.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7561-423-0

  • Počet stran knihy

    92

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta UJEP

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Kód UT WoS knihy