Výuka češtiny u ukrajinských áků u nás v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F24%3A43898770" target="_blank" >RIV/44555601:13430/24:43898770 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2024/07/Didakticke_studie_1_2024_FINAL.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2024/07/Didakticke_studie_1_2024_FINAL.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka češtiny u ukrajinských áků u nás v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je shrnout současnou situaci v českých základních školách, do nich začali přicházet vzhledem k rozpoutanému válečnému konfliktu na Ukrajině ve vyšším počtu áci z této země. Naší snahou je poukázat na některé důleité aspekty problematiky spojené s výukou češtiny jako druhého jazyka při začleňování ukrajinských áků do českého základního vzdělávání. Pozornost je věnována nejprve aktuální školské legislativě a poskytnutým základním informacím od pracovníků MŠMT ČR, kteří na svém webu vytvořili speciální portál k Ukrajině, dále monostem jazykové podpory těchto áků, vyuití bezplatné jazykové přípravy, Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání a podpory v rámci inkluzivních podpůrných opatření, včetně metodické podpory vytvořené pracovníky NPI a ČŠI. V další části textu jsou pak vyhodnoceny odpovědi z rozhovorů námi oslovených několika desítek ředitelů a učitelů z praxe, kteří se vyjadřovali k tomu, do jaké míry jim v současné době při začleňování nově příchozích ukrajinských áků do českých základních škol výše uvedené metodické materiály napomáhají.
Název v anglickém jazyce
Teaching Czech to Ukrainian pupils in our country as a result of the war in Ukraine
Popis výsledku anglicky
The aim of the text is to summarize the current situation in the Czech elementary schools, where pupils from Ukraine have started to arrive in greater numbers due to the war in the country. Our aim is to point out some important aspects of the issues related to the teaching of Czech as a second language when integrating Ukrainian pupils into Czech primary education. Attention is paid firstly to the current school legislation and basic information provided by the staff of the Ministry of Education of the Czech Republic, who have created a special portal on their website on Ukraine, then to the possibilities of language support for these pupils, the use of free language training, the Curriculum of Czech as a Second Language for Primary Education and support within the framework of inclusive support measures, including methodological support created by the staff of the NPI and the CSI. The next part of the text then evaluates the responses from interviews with several dozen principals and teachers from practice who commented on the extent to which the above methodological materials currently help them in integrating newly arrived Ukrainian pupils into Czech elemenatary schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
85-102
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—