Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozvoj sociálních kompetencí dětí v rámci neformálního vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F24%3A43898835" target="_blank" >RIV/44555601:13430/24:43898835 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/pdfs/edp/2024/02/02.pdf" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/pdfs/edp/2024/02/02.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2024.004" target="_blank" >10.21062/edp.2024.004</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozvoj sociálních kompetencí dětí v rámci neformálního vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    rámci neformálního vzdělávání realizovaného v nízkoprahovém zařízení pro děti a mláde. Cílem výzkumné studie prezentované v článku je ověřit efektivitu intervence zaměřené na rozvoj těchto kompetencí u dětí v rámci neformálního vzdělávání. Intervence byla realizována po dobu tří měsíců se skupinou N = 32 dětí ze sociálně vyloučených lokalit ve věku 13 ? 14 let, které navštěvovaly nízkoprahové zařízení pro děti a mláde. Omezená velikost vzorku je dán tím, e respondenti, kteří se výzkumné studie zúčastnili, museli být stejní před intervencí i po ní. Jeliko účast na intervenci je zcela dobrovolná, nebyla jistota, e se výstupní diagnostiky zúčastní všichni respondenti, kteří prošli vstupní diagnostikou. Výzkumný problém byl formulován jako kauzální: Jakým způsobem ovlivňuje intervence zaměřená na rozvoj sociálních kompetencí dětí jejich reálné sociální dovednosti? V rámci výzkumné studie byla provedena vstupní a výstupní diagnostika sociálních kompetencí pomocí výzkumného nástroje SSI (Social Skills Inventory). Sledovány byly tyto kompetence: emoční vyjadřování, emoční vnímavost, emoční kontrola, sociální vyjadřování, sociální vnímavost, sociální kontrola. Výsledky ukazují pozitivní přínos realizované intervence pro rozvoj sociálních kompetencí dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Před provedenou intervencí byly sociální dovednosti dětí ve všech sledovaných dimenzích na podprůměrné úrovni. Po intervenci dosáhly hodnoty všech sledovaných dimenzí statisticky i věcně významné zlepšení. Validita získaných výsledků je omezena limity výzkumu. Jedním z limitů je fakt, e v pretestu a posttestu byl pouit stejný výzkumný nástroj (byť s odstupem 4 měsíců), tudí respondenti mohli v posttestu volit odpovědi více podle očekávání výzkumníka, a mohla se tak projevit určitá sociální desirabilita. Mezi intervenující proměnné, které mohou ovlivňovat validitu získaných výsledků, patří sociální prostředí respondentů (převaující vyloučené lokality), ve kterém vyrůstají, jejich socioekonomický status, omezený rozvoj sociálních kompetencí v rodinách, které bývají často neúplné. Dalším limitem výzkumné studie je fakt, e pouitý výzkumný nástroj nebyl normalizován pro české prostředí. V dalších eventuálních výzkumech by bylo vhodné zaměřit se např. na genderové rozdíly v sociálních dovednostech, sledovat jejich longitudinální změny bez intervenčních zásahů pouze vlivem přirozeně probíhající socializace či zjistit míru těsnosti vztahu proměnných vztahujících se k sociálním dovednostem k dalším vlastnostem osobnosti. Z výsledků výzkumu vyplývá, e by bylo vhodné rozvíjet příslušné sociální kompetence dětí a mládee přímo v reálných ivotních situacích pod supervizí pracovníků NZDM nebo např. sociálních pedagogů. Intervence v rámci NZDM má toti do jisté míry pouze modelový charakter a vychází se sociálních her a modelových situací. Je však ádoucí, aby k rozvoji těchto kompetencí docházelo přímo v reálných ivotních situacích, jako jsou např. cesta hromadnými dopravními prostředky, nakupování, stolování, vyřizování běné agendy, základy etického chování a adekvátní komunikace. Tyto aktivity je samozřejmě moné rozvíjet i s ohledem na moné rizikové chování dětí a mládee, a to jak v reálných situacích, tak i v kyberprostoru. Tyto kompetence lze rozvíjet i v rámci školních i mimoškolních aktivit (např. ve školním klubu, v zájmových kroucích, na letních táborech apod.).

  • Název v anglickém jazyce

    Development of children's social competences in non-formal education

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the issue of the development of social abilities and skills of children aged 13 - 14 in the framework of non-formal education implemented in a low-threshold facility for children and youth. The aim of the research study presented in the article is to verify the effectiveness of an intervention aimed at the development of these competences in children within the framework of non-formal education. The intervention was implemented over a period of three months with a group of N = 32 children from socially excluded localities, aged 13-14 years, attending a low-threshold facility for children and youth. The limited sample size is due to the fact that the respondents who participated in the study had to be the same before and after the intervention. As participation in the intervention is completely voluntary, there was no assurance that all respondents who underwent the initial diagnostic would participate in the final diagnostic. The research problem was formulated as a causal one: How does an intervention aimed at developing children&apos;s social competence affect their actual social skills? Translated with DeepL.com (free version)The research study involved an initial and an exit diagnosis of social competences using the SSI (Social Skills Inventory) research tool. The following competences were monitored: emotional expression, emotional receptivity, emotional control, social expression, social receptivity, social control. The results show a positive contribution of the implemented intervention to the development of social competences of children from socially excluded localities. Before the intervention, children&apos;s social skills were at a below average level in all the dimensions studied. After the intervention, the values of all observed dimensions reached statistically and substantively significant improvement. The validity of the results obtained is reduced by the limits of the research. One of the limitations is that the same research instrument was used in the pretest and posttest ( although 4 months apart), so respondents may have chosen answers more in line with the researcher&apos;s expectations in the posttest, and some social desirability may have emerged. Intervening variables that may influence the validity of the results obtained include the social environment of the respondents (predominantly excluded localities) in which they grow up, their socioeconomic status, and the limited development of social competences in their families, which are often incomplete. Another limitation of the study is the fact that the research instrument used was not standardised for the Czech environment. In future research it would be advisable to focus, for example, on gender differences in social skills, to observe their longitudinal changes without interventions only due to the influence of naturally occurring socialization or to determine the degree of closeness of the relationship of variables related to social skills to other personality traits. The results of the research show that it would be appropriate to develop relevant social competences of children and youth directly in real life situations under the supervision of Low-threshold Treatment Programs staff or e.g. social educators. The intervention within the Low-threshold Treatment Programs is to some extent only model-based and based on social games and model situations. However, it is desirable that the development of these competences takes place directly in real life situations, such as travelling on public transport, shopping, dining out, dealing with the current agenda, basic ethical behaviour and adequate communication. Of course, these activities can also be developed with regard to possible risk behaviour of children and young people, both in real situations and in cyberspace. These competences can also be developed in the context of school and extracurricular activities (e.g. in school clubs, after-school clubs, summer camps, etc.).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    1-21

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus