Jak žáci a studenti chápou nekonečno?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F12%3A43883796" target="_blank" >RIV/44555601:13440/12:43883796 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak žáci a studenti chápou nekonečno?
Popis výsledku v původním jazyce
Na základě rozsáhlého dotazníkového šetření mapujícího prvotní reakce respondentů a početných interview zkoumajících představy jedinců pomocí metody navození kognitivního konfliktu jsme vymezili hlavní zdroje epistemologických překážek v porozumění nekonečnu: Pojetí existence objektů (princip tvůrce) a Obzor a jeho poloha. Dále jsme popsali celkem 17 epistemologických překážek při utváření pojmu nekonečno, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: Znalosti o konečných množinách, Záměna objektu s jeho modelem, Znalosti o konečných procesech a potenciální vnímání nekonečného procesu a Znalosti o množině přirozených čísel. Tyto překážky jsou komentovány z pohledu genetické paralely a podrobně ilustrovány vybranými úryvky z interview.
Název v anglickém jazyce
How pupils and students comprehend infinity?
Popis výsledku anglicky
On the basis of an extensive questionnaire survey mapping the respondents' initial reactions and quite a large number of interviews investigating individuals' ideas by means of inducing the cognitive conflict the following main sources of obstacles in understanding infinity have been identified: the conception of the existence of objects (the creator's principle) and the horizon, and its positions. Further we have distinguished a total number of 17 epistemological obstacles in the process of creating the infinity concept and divided them into four groups: knowledge about finite sets, replacement of an object for its model, knowledge about finite processes and potential perception of the infinite process and knowledge about the set of natural numbers. These obstacles are commented on from the point of view of the genetic parallel and illustrated in greater detail by selected extracts from the interviews.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika, fyzika, informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
321-341
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—