Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jak žáci a studenti chápou nekonečno?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F12%3A43883796" target="_blank" >RIV/44555601:13440/12:43883796 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jak žáci a studenti chápou nekonečno?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na základě rozsáhlého dotazníkového šetření mapujícího prvotní reakce respondentů a početných interview zkoumajících představy jedinců pomocí metody navození kognitivního konfliktu jsme vymezili hlavní zdroje epistemologických překážek v porozumění nekonečnu: Pojetí existence objektů (princip tvůrce) a Obzor a jeho poloha. Dále jsme popsali celkem 17 epistemologických překážek při utváření pojmu nekonečno, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: Znalosti o konečných množinách, Záměna objektu s jeho modelem, Znalosti o konečných procesech a potenciální vnímání nekonečného procesu a Znalosti o množině přirozených čísel. Tyto překážky jsou komentovány z pohledu genetické paralely a podrobně ilustrovány vybranými úryvky z interview.

  • Název v anglickém jazyce

    How pupils and students comprehend infinity?

  • Popis výsledku anglicky

    On the basis of an extensive questionnaire survey mapping the respondents' initial reactions and quite a large number of interviews investigating individuals' ideas by means of inducing the cognitive conflict the following main sources of obstacles in understanding infinity have been identified: the conception of the existence of objects (the creator's principle) and the horizon, and its positions. Further we have distinguished a total number of 17 epistemological obstacles in the process of creating the infinity concept and divided them into four groups: knowledge about finite sets, replacement of an object for its model, knowledge about finite processes and potential perception of the infinite process and knowledge about the set of natural numbers. These obstacles are commented on from the point of view of the genetic parallel and illustrated in greater detail by selected extracts from the interviews.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Matematika, fyzika, informatika

  • ISSN

    1210-1761

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    321-341

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus