Realizace konstruktivistického přístupu ve výuce fyziky prostřednictvím úloh zadaných formou diskuze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F16%3A43887628" target="_blank" >RIV/44555601:13440/16:43887628 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://mfi.upol.cz/files/25/2502/mfi_2502_102_115.pdf" target="_blank" >http://mfi.upol.cz/files/25/2502/mfi_2502_102_115.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Realizace konstruktivistického přístupu ve výuce fyziky prostřednictvím úloh zadaných formou diskuze
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o vyučovací metodě založené na úlohách, jež jsou žákům předkládány ve formě diskuse (v zahraničí nazývané concept cartoons). V českých školách není tato metoda příliš známá, ale její potenciál je velký, neboť umožňuje prakticky realizovat principy konstruktivismu v běžné třídě. Děti se pomocí úloh ve formě diskuse učí klást výzkumné otázky, formulovat hypotézy, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Úlohy tak pomáhají rozvíjet kritické myšlení žáků. Úlohy také mohou být vhodným východiskem pro experimentování žáků a jejich další bádání. V příspěvku jsou prezentovány dva soubory úloh zadaných formou diskuse pro témata Pohybové zákony a Gravitace, které jsou určeny zejména pro žáky základních škol (věk 13 až 15 let), ale jsou dobře využitelné i pro starší žáky. Je zde uvedeno několik ukázek úloh s komentářem a popsáno, jak lze s úlohami pracovat ve výuce.
Název v anglickém jazyce
Implementation of the constructivist approach to physics teaching through tasks in the form of a discussion
Popis výsledku anglicky
The article focuses on tasks in the form of a discussion (abroad called "concept cartoons"). At Czech schools this type of tasks isn't overly known but their potential is large, mainly in respect to the possibility to apply constructivist principles in the classroom. Concept cartoons provide a stimulus for discussion and argument, challenge and develope the learners' ideas, promote thinking and reasoning, help learners to ask their own questions, provide starting points for scientific investigation and enquiry etc. This approach is defended by numerous researchers as challenging of critical thinking and developing of conceptual thinking. In the contribution two sets of tasks in the form of concept cartoons are presented, the first one on topic "Motion and force", the other one on topic "Gravity". The tasks are designed for learners at the age of 13 to 15 (i. e. the pupils of lower secondary schools) but it is possible to use for older pupils too. Some examples of concept cartoons from the sets are included in the article and some possibilities of the using of tasks for teaching are described.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika, fyzika, informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
102-115
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—