Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Comparative Analysis of the Quality of Visuals in Geography Textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 Levels of Education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F19%3A43894708" target="_blank" >RIV/44555601:13440/19:43894708 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/44555601:13430/19:43894708

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.researchgate.net/publication/335583742_Comparative_Analysis_of_the_Quality_of_Visuals_in_Geography_Textbooks_for_ISCED_1_and_ISCED_2_Levels_of_Education" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/335583742_Comparative_Analysis_of_the_Quality_of_Visuals_in_Geography_Textbooks_for_ISCED_1_and_ISCED_2_Levels_of_Education</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.33403/rigeo.509255" target="_blank" >10.33403/rigeo.509255</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Comparative Analysis of the Quality of Visuals in Geography Textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 Levels of Education

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of the article is to assess the quality of visualisation of geomorphology, hydrology and agriculture of Czechia through maps, schemes and photographs in geography textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. A total of 15 geography textbooks were selected and a total of 90 visuals from these textbooks were analysed. The scaling method according to defined criteria relating to the concept of usability was applied. The data obtained through scaling was subsequently statistically analysed. The outcomes of the statistical analysis show that the quality of visualisation in textbooks for the older cohort is higher than in textbooks for younger students. The quality of the assessed visuals is linked especially to the tradition of publishing houses, as visuals in textbooks published by publishers with relatively long tradition are of a higher quality than those by publishers with shorter tradition and therefore less experience with publishing textbooks. Differences in the quality between individual types of visuals or themes are not statistically significant.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparative Analysis of the Quality of Visuals in Geography Textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 Levels of Education

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to assess the quality of visualisation of geomorphology, hydrology and agriculture of Czechia through maps, schemes and photographs in geography textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. A total of 15 geography textbooks were selected and a total of 90 visuals from these textbooks were analysed. The scaling method according to defined criteria relating to the concept of usability was applied. The data obtained through scaling was subsequently statistically analysed. The outcomes of the statistical analysis show that the quality of visualisation in textbooks for the older cohort is higher than in textbooks for younger students. The quality of the assessed visuals is linked especially to the tradition of publishing houses, as visuals in textbooks published by publishers with relatively long tradition are of a higher quality than those by publishers with shorter tradition and therefore less experience with publishing textbooks. Differences in the quality between individual types of visuals or themes are not statistically significant.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-01003S" target="_blank" >GA16-01003S: Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Review of International Geographical Education Online

  • ISSN

    2146-0353

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    AU - Austrálie

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    264-283

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85081309775