Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43896969" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43896969 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.eurogeojournal.eu/showPaper.php?id=16364" target="_blank" >http://www.eurogeojournal.eu/showPaper.php?id=16364</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.48088/ejg.p.tra.13.4.045.064" target="_blank" >10.48088/ejg.p.tra.13.4.045.064</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this study is to identify the key terms used by textbook authors when presenting desert biomes and, subsequently, to visualise the relationships between them using a conceptual map. To achieve this objective, we assessed geography textbooks using conceptual maps, which can be used to conceptualise this topic. The method used is innovative in textbook research and can be used to present results in a visual form with added value. A total of eleven university students created conceptual maps for each of the five analysed textbooks, and this was followed by a synthesis and comparison of the created maps. The effectiveness and clarity of the analysed content is one of the advantages of this visual form of analysis. The data were analysed qualitatively and quantitatively. The results show that the presentation of desert biomes in the textbooks we analysed is somewhat superficial, as the authors do not strive to interconnect concepts from different areas, and their conceptual maps lack higher hierarchy levels. Therefore, textbook authors should opt for a different conceptual approach to explanatory texts instead of the traditional coverage of the individual components of geographical environments.

  • Název v anglickém jazyce

    Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this study is to identify the key terms used by textbook authors when presenting desert biomes and, subsequently, to visualise the relationships between them using a conceptual map. To achieve this objective, we assessed geography textbooks using conceptual maps, which can be used to conceptualise this topic. The method used is innovative in textbook research and can be used to present results in a visual form with added value. A total of eleven university students created conceptual maps for each of the five analysed textbooks, and this was followed by a synthesis and comparison of the created maps. The effectiveness and clarity of the analysed content is one of the advantages of this visual form of analysis. The data were analysed qualitatively and quantitatively. The results show that the presentation of desert biomes in the textbooks we analysed is somewhat superficial, as the authors do not strive to interconnect concepts from different areas, and their conceptual maps lack higher hierarchy levels. Therefore, textbook authors should opt for a different conceptual approach to explanatory texts instead of the traditional coverage of the individual components of geographical environments.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Geography

  • ISSN

    1792-1341

  • e-ISSN

    1792-1341

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    BE - Belgické království

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    45-64

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85135020841