Jakými strukturními prvky učebnic jsou prezentovány biomy světa? Výsledky obsahové analýzy českých učebnic geografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896243" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896243 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.fpv.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=20963" target="_blank" >https://www.fpv.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=20963</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24040/GR.2021.17.1.4-20" target="_blank" >10.24040/GR.2021.17.1.4-20</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jakými strukturními prvky učebnic jsou prezentovány biomy světa? Výsledky obsahové analýzy českých učebnic geografie
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je prezentovat výsledky obsahové analýzy pěti českých učebnic geografie pro nižší sekundární školu, konkrétně tematický celek týkající se biomů světa. V obsahové analýze tematického celku byly sledovány strukturní komponenty učebnic, které jsou použity k prezentaci biomů (název kapitoly, výkladový text, vizuálie, učební úlohy, shrnutí). Výsledky obsahové analýzy ukázaly, že autoři učebnic využívají primárně výkladového textu k prezentaci biomů. Obsah kapitol týkající se biomů lze chápat jako rigidní, zaměřený na složkový přístup ke fyzicko-geografické části krajinné sféry. Naopak socio-ekonomické aspekty biomů nejsou v textu zmíněny. Autoři by měli volit pestřejší vizuální prezentaci biomů, neboť převažují fotografie zvířat a rostlin.
Název v anglickém jazyce
What structural elements of textbooks are the biomes presented? Results of content analysis of czech geography textbooks
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to present the results of the content analysis of five Czech geography textbooks for lower secondary school, specifically the thematic unit of biomes. In the content analysis of the thematic unit, it was monitored which structural components are used to present the biomes of the world (title, explanatory text, visuals, learning tasks, summary) and which concepts are used for the presentation of individual biomes. The results of the analysis showed that the names of biomes differ considerably across textbooks publishers. The authors mainly use an explanatory text to present the curriculum. The content of the analyzed chapters can be considered rigid, focusing on the physical-geographical components of the geosphere. On the contrary, the socio-economic aspects of the regions are either greatly suppressed or mentioned by the authors in connection with the traditional way of life, not in connection with the current socio-economic situation. The authors of the chapters should conceptually change the interpretation of the biomes of the world, especially to strengthen the visual presentation of the curriculum with emphasis on current relationships and connections between the components of the geosphere.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografická revue
ISSN
2585-8947
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
4-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—