Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jakými strukturními prvky učebnic jsou prezentovány biomy světa? Výsledky obsahové analýzy českých učebnic geografie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896243" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896243 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.fpv.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=20963" target="_blank" >https://www.fpv.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=20963</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24040/GR.2021.17.1.4-20" target="_blank" >10.24040/GR.2021.17.1.4-20</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jakými strukturními prvky učebnic jsou prezentovány biomy světa? Výsledky obsahové analýzy českých učebnic geografie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je prezentovat výsledky obsahové analýzy pěti českých učebnic geografie pro nižší sekundární školu, konkrétně tematický celek týkající se biomů světa. V obsahové analýze tematického celku byly sledovány strukturní komponenty učebnic, které jsou použity k prezentaci biomů (název kapitoly, výkladový text, vizuálie, učební úlohy, shrnutí). Výsledky obsahové analýzy ukázaly, že autoři učebnic využívají primárně výkladového textu k prezentaci biomů. Obsah kapitol týkající se biomů lze chápat jako rigidní, zaměřený na složkový přístup ke fyzicko-geografické části krajinné sféry. Naopak socio-ekonomické aspekty biomů nejsou v textu zmíněny. Autoři by měli volit pestřejší vizuální prezentaci biomů, neboť převažují fotografie zvířat a rostlin.

  • Název v anglickém jazyce

    What structural elements of textbooks are the biomes presented? Results of content analysis of czech geography textbooks

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this article is to present the results of the content analysis of five Czech geography textbooks for lower secondary school, specifically the thematic unit of biomes. In the content analysis of the thematic unit, it was monitored which structural components are used to present the biomes of the world (title, explanatory text, visuals, learning tasks, summary) and which concepts are used for the presentation of individual biomes. The results of the analysis showed that the names of biomes differ considerably across textbooks publishers. The authors mainly use an explanatory text to present the curriculum. The content of the analyzed chapters can be considered rigid, focusing on the physical-geographical components of the geosphere. On the contrary, the socio-economic aspects of the regions are either greatly suppressed or mentioned by the authors in connection with the traditional way of life, not in connection with the current socio-economic situation. The authors of the chapters should conceptually change the interpretation of the biomes of the world, especially to strengthen the visual presentation of the curriculum with emphasis on current relationships and connections between the components of the geosphere.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Geografická revue

  • ISSN

    2585-8947

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    4-20

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus