Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jak si žáci základních škol představují pouště?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896861" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896861 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/145" target="_blank" >https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/145</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.4.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.4.4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jak si žáci základních škol představují pouště?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem předkládané studie je identifikovat dětská pojetí pouště a hlavní miskoncepce vážící se k tomuto biomu. Sekundárním cílem je zjistit, jaké faktory mají klíčovou roli při utváření dětských pojetí pouště. Studie vychází z teoreticko-metodologického rámce kognitivní psychologie, psychodidaktiky i oborové didaktiky geografie. K naplnění uvedených cílů byla využita analýza dětských kreseb a rozhovorů. Celkem bylo analyzováno 66 dětských kreseb pouště, z nichž bylo vybráno 20 jejich autorů nebo autorek k následnému rozhovoru, který se zaměřoval na příčiny zákresu jednotlivých prvků. Výzkum probíhal v 6. ročnících základních škol na Chomutovsku. Výsledky naznačují, že dětská pojetí pouště u sledované skupiny respondentů jsou velmi podobná: žáci si představují především písečnou poušť s minimem srážek a s jasnou nebo polojasnou oblohou; typickým živočichem oblasti je pro ně velbloud, typickými rostlinami jsou kaktus a palma. Z rozhovoru vyplynulo, že hlavní vliv na utváření dětských pojetí mají média a vlastní zkušenosti, sekundárně hraje roli i školní výuka. Značným limitem studie je výběr respondentů, který byl záměrný, relativně nižšího počtu a z jednoho regionu. V závěru článku jsou prezentována doporučení pro učitele, jakým způsobem s dětskými pojetími pouště pracovat; jako vhodné se jeví kombinovat více zdrojů informací, především různé typy vizuálií ukazující diferenciaci tohoto biomu.

  • Název v anglickém jazyce

    How Do Elementary School Pupils Perceive Deserts?

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the present study is to identify children?s conceptions of the desert and the main misconceptions associated with this biome. The secondary aim is to discover what factors play a key role in shaping children?s conceptions of the desert. The study is based on the conceptual framework of cognitive psychology, psychodidactics and the subject didactics of geography. A combination of the analysis of children?s drawings and interviews was used to fulfil the stated aims. A total of 66 children?s drawings of the desert were analyzed, from which 20 of their authors were selected for a subsequent interview, which focused on the causes of the outline of individual elements. The research participants were 11-year-old elementary school pupils. The results of the study suggest that children?s conceptions of the desert (lower secondary school students) are very similar: pupils imagine a sandy desert with minimal rainfall and a clear or partly cloudy sky; a typical animal for them is a camel, typical plants are a cactus and a palm tree. The interview showed that the main reasons for shaping children?s conceptions of the desert are the media and personal experience; secondarily, it influences the formation of children?s conceptions and school teaching/learning. At the end of the article, recommendations for teachers on how to work with children?s conceptions of the desert are presented; it seems appropriate to combine several sources of information, especially different types of visuals showing the differentiation of this biome.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie. Chemie. Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    38-50

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus