Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43897161" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43897161 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://prf.ujep.cz/cs/14503/vizualie-v-ucebnicich-geografie-analyza-a-vliv-na-detska-pojeti" target="_blank" >https://prf.ujep.cz/cs/14503/vizualie-v-ucebnicich-geografie-analyza-a-vliv-na-detska-pojeti</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíle publikace spočívají ve dvou rovinách. Prvním cílem publikace je analyzovat strukturu vizualizace a následně zhodnotit i kvalitu vybraných vizuálií; dále je cílem identifikovat kvalitní a nekvalitní vizuálie v učebnicích geografie v učebnicích pro primární a nižší sekundární stupeň vzdělávání. Druhá rovina cílů se vztahuje k uživatelskému hodnocení vizuálií. Cílem je identifikovat vliv různě kvalitních vizuálií na charakter dětských pojetí, resp. vznik miskoncepcí u žáků základních škol. Analýza postavení vizuálií v učebnicích geografie spočívala ve kvantitativní obsahové analýze manifestačního obsahu vizuálií (kategorizace dle stanovených kritérií). Mezi kritéria analýzy patřil typ vizuálie, přítomnost titulku, tematické zaměření a barevnost vizuálií. Kvalita vizuálií byla hodnocena pomocí metody škálování dle předem stanovených hodnoticích kritérií (např. vztah k textu, názornost, přiměřenost, odbornost atd.), vycházejících z konceptu použitelnosti. Před samotným hodnocením byl 18 odborníkům distribuován dotazník, v rámci něhož se měli pomocí metody párového srovnávání vyjádřit k důležitosti jednotlivých kritérií. Tyto výsledky byly následně započítány do tzv. koeficientu použitelnosti (uc), který vyjadřuje míru použitelnosti dané vizuálie. Celkem bylo hodnoceno 90 vizuálií. Výsledky analýzy ukázaly, že klíčové postavení mají v učebnicích geografie fotografie. Naopak podíl abstraktních a kvantitativních vizuálií je relativně nízký. Jako problematický se jeví i vysoký podíl vizuálií bez titulku. Kvalita vizualizace má vztah přede-vším k tradici nakladatelství a stupni vzdělávání; v učebnicích od nakladatelství majících větší tradici a v učebnicích pro starší žáky dosahují vizuálie vyšší kvality. Mezi sledovanými typy vizuálií nebyly identifikovány statisticky významné rozdíly. Uživatelské hodnocení vizuálií ve vztahu ke změnám dětských pojetí žáků bylo provedeno pomocí didaktického testování (testy povrchu a vodstva). Výzkumný vzorek čítal 434 respondentů, kteří vyplnili pretesty bez vizuálií a následně testy s kvalitními a nekvalitními vizuáliemi. Výsledky ukázaly, že spíše než komplexní pojetí kvality vizualizace (koeficient použitelnosti) mají vliv na charakter dětských pojetí žáků a vznik miskoncepcí dílčí prvky dané vizuálie (např. legenda, umístění popisu, barevné řešení, tisková kvalita apod.).

  • Název v anglickém jazyce

    Visuals in Geography textbook: analysis and influence on children's conceptions

  • Popis výsledku anglicky

    Aims of this book are two levels. The first aim of the publication is to analyse the structure of visualization and then evaluate the quality of selected visuals; furthermore, the aim of the publication is to identify high-quality and low-quality visuals in geography textbooks in textbooks for primary and lower secondary education. The second level of aims is related to the user assessment of the visuals. The aim of the book is to identify the influence of different quality visuals on the children&apos;s conception, respectively on the emergence of misconceptions at elementary school pupils. The analysis of the position of visuals in geography textbooks consisted of a quantitative content analysis of the manifest content of visuals (categorization according to pre-determined criteria). The criteria of analysis were the type of visuals, the presence of the title, the thematic focus and use of colour. The quality of visuals was evaluated using a scaling method according to predetermined evaluation criteria (e.g. relation to text, clarity, adequacy, expertise, etc.) based on the usability concept. Before the evaluation, a questionnaire was distributed to 18 experts; they were asked to comment on the importance of each criterion using a pair comparison method. These results were counted in the usability coefficient (uc), which expresses the usability of the given visual. A total of 90 visuals were evaluated. The results of the analysis showed that the photography has a key position in geography textbooks. On the contrary, the share of abstract and quantitative visuals is relatively low. The quality of visualization is primarily related to the publishing house tradi-tion and the level of education; in textbooks from older publishing houses, and in textbooks for older learners, visuals achieve higher quality (usability). There were no statis-tically significant differences between the observed types of visuals. The user assessment of the visuals in relation to the changes in the children&apos;s conceptions was realized by didactic tests (geomorphology and hydrology tests). The research sample consisted of 434 respondents who completed tests without visuals and subsequently tests with high-quality and low-quality visuals. The results showed that rather than the complex concept of visualization quality (usability coefficient), the elements of the visuals (e.g. legend, placement of description, colour solution, print quality, etc.) have an influence on the character of the children&apos;s conceptions and emergence of misconceptions.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7561-353-0

  • Počet stran knihy

    206

  • Název nakladatele

    Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Kód UT WoS knihy