Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43897161" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43897161 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://prf.ujep.cz/cs/14503/vizualie-v-ucebnicich-geografie-analyza-a-vliv-na-detska-pojeti" target="_blank" >https://prf.ujep.cz/cs/14503/vizualie-v-ucebnicich-geografie-analyza-a-vliv-na-detska-pojeti</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí
Popis výsledku v původním jazyce
Cíle publikace spočívají ve dvou rovinách. Prvním cílem publikace je analyzovat strukturu vizualizace a následně zhodnotit i kvalitu vybraných vizuálií; dále je cílem identifikovat kvalitní a nekvalitní vizuálie v učebnicích geografie v učebnicích pro primární a nižší sekundární stupeň vzdělávání. Druhá rovina cílů se vztahuje k uživatelskému hodnocení vizuálií. Cílem je identifikovat vliv různě kvalitních vizuálií na charakter dětských pojetí, resp. vznik miskoncepcí u žáků základních škol. Analýza postavení vizuálií v učebnicích geografie spočívala ve kvantitativní obsahové analýze manifestačního obsahu vizuálií (kategorizace dle stanovených kritérií). Mezi kritéria analýzy patřil typ vizuálie, přítomnost titulku, tematické zaměření a barevnost vizuálií. Kvalita vizuálií byla hodnocena pomocí metody škálování dle předem stanovených hodnoticích kritérií (např. vztah k textu, názornost, přiměřenost, odbornost atd.), vycházejících z konceptu použitelnosti. Před samotným hodnocením byl 18 odborníkům distribuován dotazník, v rámci něhož se měli pomocí metody párového srovnávání vyjádřit k důležitosti jednotlivých kritérií. Tyto výsledky byly následně započítány do tzv. koeficientu použitelnosti (uc), který vyjadřuje míru použitelnosti dané vizuálie. Celkem bylo hodnoceno 90 vizuálií. Výsledky analýzy ukázaly, že klíčové postavení mají v učebnicích geografie fotografie. Naopak podíl abstraktních a kvantitativních vizuálií je relativně nízký. Jako problematický se jeví i vysoký podíl vizuálií bez titulku. Kvalita vizualizace má vztah přede-vším k tradici nakladatelství a stupni vzdělávání; v učebnicích od nakladatelství majících větší tradici a v učebnicích pro starší žáky dosahují vizuálie vyšší kvality. Mezi sledovanými typy vizuálií nebyly identifikovány statisticky významné rozdíly. Uživatelské hodnocení vizuálií ve vztahu ke změnám dětských pojetí žáků bylo provedeno pomocí didaktického testování (testy povrchu a vodstva). Výzkumný vzorek čítal 434 respondentů, kteří vyplnili pretesty bez vizuálií a následně testy s kvalitními a nekvalitními vizuáliemi. Výsledky ukázaly, že spíše než komplexní pojetí kvality vizualizace (koeficient použitelnosti) mají vliv na charakter dětských pojetí žáků a vznik miskoncepcí dílčí prvky dané vizuálie (např. legenda, umístění popisu, barevné řešení, tisková kvalita apod.).
Název v anglickém jazyce
Visuals in Geography textbook: analysis and influence on children's conceptions
Popis výsledku anglicky
Aims of this book are two levels. The first aim of the publication is to analyse the structure of visualization and then evaluate the quality of selected visuals; furthermore, the aim of the publication is to identify high-quality and low-quality visuals in geography textbooks in textbooks for primary and lower secondary education. The second level of aims is related to the user assessment of the visuals. The aim of the book is to identify the influence of different quality visuals on the children's conception, respectively on the emergence of misconceptions at elementary school pupils. The analysis of the position of visuals in geography textbooks consisted of a quantitative content analysis of the manifest content of visuals (categorization according to pre-determined criteria). The criteria of analysis were the type of visuals, the presence of the title, the thematic focus and use of colour. The quality of visuals was evaluated using a scaling method according to predetermined evaluation criteria (e.g. relation to text, clarity, adequacy, expertise, etc.) based on the usability concept. Before the evaluation, a questionnaire was distributed to 18 experts; they were asked to comment on the importance of each criterion using a pair comparison method. These results were counted in the usability coefficient (uc), which expresses the usability of the given visual. A total of 90 visuals were evaluated. The results of the analysis showed that the photography has a key position in geography textbooks. On the contrary, the share of abstract and quantitative visuals is relatively low. The quality of visualization is primarily related to the publishing house tradi-tion and the level of education; in textbooks from older publishing houses, and in textbooks for older learners, visuals achieve higher quality (usability). There were no statis-tically significant differences between the observed types of visuals. The user assessment of the visuals in relation to the changes in the children's conceptions was realized by didactic tests (geomorphology and hydrology tests). The research sample consisted of 434 respondents who completed tests without visuals and subsequently tests with high-quality and low-quality visuals. The results showed that rather than the complex concept of visualization quality (usability coefficient), the elements of the visuals (e.g. legend, placement of description, colour solution, print quality, etc.) have an influence on the character of the children's conceptions and emergence of misconceptions.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7561-353-0
Počet stran knihy
206
Název nakladatele
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—