Problem Solving in Mathematics and Scientific Reasoning
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F20%3A43895687" target="_blank" >RIV/44555601:13440/20:43895687 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://tner.polsl.pl/volume-61-2020" target="_blank" >https://tner.polsl.pl/volume-61-2020</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15804/tner.2020.61.3.08" target="_blank" >10.15804/tner.2020.61.3.08</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Problem Solving in Mathematics and Scientific Reasoning
Popis výsledku v původním jazyce
The paper describes the results of a study whose aim was to explore correlations among the components of the construct Culture of problem solving (mathematical intelligence, reading comprehension, creativity and ability to use the existing knowledge) and six dimensions of Scientific reasoning, which was tested by the Lawson's Classroom Test. The total of 180 pupils from the Czech Republic aged 14-15 took part in this study. The results show that the dimensions proportional reasoning, control of variables and probability reasoning strongly correlate with the components mathematical intelligence, reading comprehension and ability to use the existing knowledge.
Název v anglickém jazyce
Problem Solving in Mathematics and Scientific Reasoning
Popis výsledku anglicky
The paper describes the results of a study whose aim was to explore correlations among the components of the construct Culture of problem solving (mathematical intelligence, reading comprehension, creativity and ability to use the existing knowledge) and six dimensions of Scientific reasoning, which was tested by the Lawson's Classroom Test. The total of 180 pupils from the Czech Republic aged 14-15 took part in this study. The results show that the dimensions proportional reasoning, control of variables and probability reasoning strongly correlate with the components mathematical intelligence, reading comprehension and ability to use the existing knowledge.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000200" target="_blank" >TL02000200: Diagnostika příčin neúspěchů žáka při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
The New Educational Review
ISSN
1732-6729
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
97-108
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85096958667