Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pupils' School Performance and Their Cognitive Abilities to Solve Problems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F24%3A43898372" target="_blank" >RIV/44555601:13440/24:43898372 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.eriesjournal.com/index.php/eries/article/view/873" target="_blank" >https://www.eriesjournal.com/index.php/eries/article/view/873</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2024.170105" target="_blank" >10.7160/eriesj.2024.170105</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Pupils' School Performance and Their Cognitive Abilities to Solve Problems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper describes the results of a study whose main aim was to find the correlation between a pupils&apos; school grades in Czech language (native), mathematics and physics and pupils&apos; cognitive predispositions to problem solving in science and mathematics diagnosed by the Lawson Classroom Test of Scientific Reasoning and the Culture of Problem Solving test. The total of 180 pupils from the Czech Republic aged 14-15 took part in this study.The results show that pupils with better grades in the monitored subjects achieve better results in both tests. It also turns out that there are generally statistically insignificant differences between the results of pupils assessed by grades 1 or 2, and between the results of pupils assessed by grades 3 or 4. Pupils? performance in the two tests might help to strengthen the objectivization of grading at school. They might also help to identify the indicators important for the development of problem-solving skills. The research specifically points at the need of developing algebraic thinking, conception of infinity, spatial imagination, geometric imagination in the plane, proportional reasoning and the abilities of the control of variables.

  • Název v anglickém jazyce

    Pupils' School Performance and Their Cognitive Abilities to Solve Problems

  • Popis výsledku anglicky

    The paper describes the results of a study whose main aim was to find the correlation between a pupils&apos; school grades in Czech language (native), mathematics and physics and pupils&apos; cognitive predispositions to problem solving in science and mathematics diagnosed by the Lawson Classroom Test of Scientific Reasoning and the Culture of Problem Solving test. The total of 180 pupils from the Czech Republic aged 14-15 took part in this study.The results show that pupils with better grades in the monitored subjects achieve better results in both tests. It also turns out that there are generally statistically insignificant differences between the results of pupils assessed by grades 1 or 2, and between the results of pupils assessed by grades 3 or 4. Pupils? performance in the two tests might help to strengthen the objectivization of grading at school. They might also help to identify the indicators important for the development of problem-solving skills. The research specifically points at the need of developing algebraic thinking, conception of infinity, spatial imagination, geometric imagination in the plane, proportional reasoning and the abilities of the control of variables.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000200" target="_blank" >TL02000200: Diagnostika příčin neúspěchů žáka při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science

  • ISSN

    1803-1617

  • e-ISSN

    1803-1617

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    55-66

  • Kód UT WoS článku

    001196246700004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85190369061