Zjišťování úrovně přírodovědné gramotnosti gymnazistů a vysokoškoláků pomocí testu TOSLS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F24%3A43898482" target="_blank" >RIV/44555601:13440/24:43898482 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/4000/3698" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/4000/3698</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.4000" target="_blank" >10.14712/18047106.4000</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zjišťování úrovně přírodovědné gramotnosti gymnazistů a vysokoškoláků pomocí testu TOSLS
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem prezentované studie bylo pomocí testu TOSLS (Test of Scientific Literacy Skills) diagnostikovat úroveň přírodovědné gramotnosti gymnazistů a vysokoškoláků. Test zahrnuje dovednosti týkající se hlavních aspektů přírodovědné gramotnosti, jako je rozpoznávání a pouívání výzkumných metod vedoucích k vědeckým poznatkům a schopnost organizovat, analyzovat a interpretovat kvantitativní údaje a vědecké informace. Studie se účastnilo 195 áků třetích a čtvrtých ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji a 130 studentů ze tří českých vysokých škol. Statistická analýza ukázala, e testové skóre závisí u všech dílčích dovedností, jimi je přírodovědná gramotnost v testu TOSLS vymezena, na testované skupině. Míry věcné významnosti však ukázaly, e rozdíly mezi některými skupinami jsou jen málo významné. Bylo zjištěno, e gymnazisté i vysokoškoláci prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platného vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností, včetně jednoduché statistiky. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. Poměrně nízká reliabilita testu zjištěná v prezentované studii ukazuje na výskyt několika úloh, které mezi řešiteli s horšími a lepšími výsledky v testu dobře nerozlišují.
Název v anglickém jazyce
Determining the level of scientific literacy of high school and university studentswith the TOSLS test
Popis výsledku anglicky
The purpose of this study was to test the methodology for determining the level ofscientific literacy of high school and university students using the Test of ScientificLiteracy (TOSLS). 195 third- and fourth-year students from six high schools and130 students from three Czech universities participated in the study.Descriptive andinductivestatistical methodswereusedfordataanalysis. Itwas foundthatbothhighschool and university students showed good results in skills aimed at evaluating theuses and misuses of scientific information, reading and interpreting graphical repre-sentations of the data, and solving problems using quantitativeskills, including basicstatistics. In contrast, they have difficulty with skills related to identifying stren-gths and weaknesses in research and understanding and interpreting basic statistics.In determiningthelevelsof thesub-skillsthat definescientific literacy in theTOSLS,statistical analysis showed that test scores for all sub-skills depend on the group ofstudents tested. The relatively low reliability found in the present study and in otherinternational studies indicates the presence of several tasks that do not distinguishwell between lower and higher scorers on the test.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
1804-7106
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
2-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—