Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zjišťování úrovně přírodovědné gramotnosti gymnazistů a vysokoškoláků pomocí testu TOSLS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F24%3A43898482" target="_blank" >RIV/44555601:13440/24:43898482 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/4000/3698" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/4000/3698</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.4000" target="_blank" >10.14712/18047106.4000</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zjišťování úrovně přírodovědné gramotnosti gymnazistů a vysokoškoláků pomocí testu TOSLS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem prezentované studie bylo pomocí testu TOSLS (Test of Scientific Literacy Skills) diagnostikovat úroveň přírodovědné gramotnosti gymnazistů a vysokoškoláků. Test zahrnuje dovednosti týkající se hlavních aspektů přírodovědné gramotnosti, jako je rozpoznávání a pouívání výzkumných metod vedoucích k vědeckým poznatkům a schopnost organizovat, analyzovat a interpretovat kvantitativní údaje a vědecké informace. Studie se účastnilo 195 áků třetích a čtvrtých ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji a 130 studentů ze tří českých vysokých škol. Statistická analýza ukázala, e testové skóre závisí u všech dílčích dovedností, jimi je přírodovědná gramotnost v testu TOSLS vymezena, na testované skupině. Míry věcné významnosti však ukázaly, e rozdíly mezi některými skupinami jsou jen málo významné. Bylo zjištěno, e gymnazisté i vysokoškoláci prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platného vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností, včetně jednoduché statistiky. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. Poměrně nízká reliabilita testu zjištěná v prezentované studii ukazuje na výskyt několika úloh, které mezi řešiteli s horšími a lepšími výsledky v testu dobře nerozlišují.

  • Název v anglickém jazyce

    Determining the level of scientific literacy of high school and university studentswith the TOSLS test

  • Popis výsledku anglicky

    The purpose of this study was to test the methodology for determining the level ofscientific literacy of high school and university students using the Test of ScientificLiteracy (TOSLS). 195 third- and fourth-year students from six high schools and130 students from three Czech universities participated in the study.Descriptive andinductivestatistical methodswereusedfordataanalysis. Itwas foundthatbothhighschool and university students showed good results in skills aimed at evaluating theuses and misuses of scientific information, reading and interpreting graphical repre-sentations of the data, and solving problems using quantitativeskills, including basicstatistics. In contrast, they have difficulty with skills related to identifying stren-gths and weaknesses in research and understanding and interpreting basic statistics.In determiningthelevelsof thesub-skillsthat definescientific literacy in theTOSLS,statistical analysis showed that test scores for all sub-skills depend on the group ofstudents tested. The relatively low reliability found in the present study and in otherinternational studies indicates the presence of several tasks that do not distinguishwell between lower and higher scorers on the test.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

    1804-7106

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    2-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus