Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F23%3A43898067" target="_blank" >RIV/44555601:13440/23:43898067 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku je prezentován Test vědecké gramotnosti (TOSLS - Test of Scientific Literacy Skills), který byl v zahraničí poprvé publikován v roce 2012. Test byl pouit k hodnocení úrovně vědecké gramotnosti studentů ji v mnoha zemích a nyní je k dispozici také v češtině. Tvoří ho 28 otázek s moností výběru jedné ze čtyř odpovědí. Testové poloky vycházejí z reálných problémů, které se zaměřují na devět oblastí vědeckého uvaování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test je primárně určen pro testování vysokoškolských studentů, ale můe být dobře vyuit i ve vyšších ročnících středních škol. Na začátku roku 2023 byl test zadán 130 studentům ze tří českých vysokých škol a také 195 studentům 3. a 4. ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji. V naší studii jsme zjistili, e jak gymnazisté, tak i vysoko-školští studenti prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platné-ho vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. V příspěvku je prezentováno několik úloh z testu, které byly pro studenty obtínější.

  • Název v anglickém jazyce

    TOSLS Test - a tool for asessment students' scientific literacy

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents the Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS), which was first published abroad in 2012. The test has been used to assess the level of scientific literacy of students in many countries and is now also available in Czech. It consists of 28 questions with a choice of one of four answers. The test items are based on real problems that focus on nine areas of scientific reasoning (e.g., evaluating a source of information, reading and interpreting a graphical representation of data, identifying a valid scientific argument, etc.). The test is primarily designed for testing college students, but can be used well in upper grades of high school. At the beginning of 2023, the test was administered to 130 students from three Czech universities, as well as 195 third- and fourth-year students from six grammar schools in the Ústí nad Labem region. In our study, we found that both high school and college students demonstrate good performance in skills focused on recognising a valid scientific procedure, reading and interpreting graphical representations of data, and solving problems using quantitative skills. In contrast, they have difficulty with skills related to the identification of strengths and weaknesses in research, understanding, and interpreting statistical statements. Several problems from the test that were more difficult for students are presented in the paper.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Veletrh nápadů učitelů fyziky 28

  • ISBN

    978-80-7694-037-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    64-73

  • Název nakladatele

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Místo vydání

    České Budějovice

  • Místo konání akce

    České Budějovice

  • Datum konání akce

    1. 9. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku