Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evaluating secondary school students' science literacy with the Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F24%3A43898380" target="_blank" >RIV/44555601:13440/24:43898380 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2715/1/012005" target="_blank" >https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2715/1/012005</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/2715/1/012005" target="_blank" >10.1088/1742-6596/2715/1/012005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evaluating secondary school students' science literacy with the Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    As solutions to today&apos;s global challenges, such as climate change and environmental protection, will increasingly depend on technological and scientific innovation, it is essential for Generation Z to gain a solid foundation in science. The Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS) was used to assess the level of science literacy of students. This paper presents the results of the TOSLS testing of students aged 16-19 in several grammar schools in the Czech Republic in 2023 and compares them with the results of the TOSLS testing of students in the Slovak Republic in 2015. We found that Czech students in their final year of high school performed statistically significantly better on the TOSLS test in approximately two thirds of the items than Slovak students. For both groups of students, we observed good results in skills focused on evaluating scientific information, reading and interpreting graphical representations of data, and solving problems using quantitative skills, including basic statistical skills. On the contrary, the students had difficulty with skills related to understanding the elements of research design and their impact on scientific findings and understanding and interpreting basic statistical data.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluating secondary school students' science literacy with the Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS)

  • Popis výsledku anglicky

    As solutions to today&apos;s global challenges, such as climate change and environmental protection, will increasingly depend on technological and scientific innovation, it is essential for Generation Z to gain a solid foundation in science. The Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS) was used to assess the level of science literacy of students. This paper presents the results of the TOSLS testing of students aged 16-19 in several grammar schools in the Czech Republic in 2023 and compares them with the results of the TOSLS testing of students in the Slovak Republic in 2015. We found that Czech students in their final year of high school performed statistically significantly better on the TOSLS test in approximately two thirds of the items than Slovak students. For both groups of students, we observed good results in skills focused on evaluating scientific information, reading and interpreting graphical representations of data, and solving problems using quantitative skills, including basic statistical skills. On the contrary, the students had difficulty with skills related to understanding the elements of research design and their impact on scientific findings and understanding and interpreting basic statistical data.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Journal of Physics: Conference Series 2715

  • ISBN

  • ISSN

    1742-6588

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    "nestránkováno"

  • Název nakladatele

    IOP Publishing

  • Místo vydání

    Bristol

  • Místo konání akce

    Vrátna - Terchová

  • Datum konání akce

    20. 9. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku